Różne

Kolejne planety typu Tatooine

NASA

Dzięki teleskopowi kosmicznemu Keplera znaleźliśmy już kilka planet, które w pewien sposób przypominają Tatooine. Prawie rok temu informowaliśmy o Keplerze 16, w maju zaś media obiegła informacja o planetach Kepler-34 b oraz Kepler-35 b. Wszystkie tamte planety były wielkości mniej więcej Saturna i większe, często gazowe, jednak najnowsze badania przybliżają nas do znalezienie planety Tatooine podobnej do Ziemi.

W najnowszym wydaniu magazynu „Science” naukowcy z NASA pochwalili się kolejnym systemem podwójnym, w którym znaleziono planety. To system Kepler-47, który znajduje się ok. 5000 lat świetlnych od nas, w konstelacji Łabędzia. Obie gwiazdy orbitują wokół wspólnego środka masy, wykonując pełne okrążenie w ciągu 7,5 dnia. Pierwsza gwiazda jest mniej więcej wielkości słońca, druga jest trzy razy mniejsza, ale ponad 170 razy jaśniejsza. I najważniejsze w systemie tym odkryto planety. Pierwsza (wewnętrzna) to Kepler-47b. Ma rozmiary trzykrotnie większa niż Ziemia. Do pełnego okrążenia gwiazd potrzebuje 49 dni. Druga planeta (zewnętrzna) to Kepler-47c, mniej więcej wielkości Urana. Ta by okrążyć gwiazdy potrzebuje aż 303 dni. W dodatku to właśnie ta planeta znajduje się w strefie, w której według naukowców mogłaby znajdować się woda w stanie płynnym, a także powstać życie. Niestety Kepler-47c to gazowy gigant.

Dotychczas znane systemy podwójne zazwyczaj wprowadzały wśród naukowców grawitacyjne zamieszanie, tymczasem Kepler-47 ma „typową” architekturę planetarną, zupełnie jakby planety krążyły wokół jednego słońca.

Jednak najbardziej ekscytujące jest to, że w takim okładzie mogłoby narodzić się życie. Zdaniem profesora Williama Welsha z San Diego State University, choć Kepler-47c raczej nie nadaje się do zamieszkania, to jednak gdyby okazało się, że wokół tej planety krążą duże księżyce, wyglądałoby to bardzo interesująco.

I tak w ramach przypomnienia, pierwszą planetę typu „Tatooine” odkrył w 2005 Polak – Maciej Konacki. Niestety miała ona jeden podstawowy feler, trzy słońca. Natomiast pierwsze planety poza układem słonecznym odkrył inny Polak - Aleksander Wolszczan.

Tagi: Nauka (67) Tatooine (12)

Komentarze (10)

Ale Kepler narobił tych planetów. [2]

I stąd właśnie mój nick ;) jak zobaczylam ją w tv bylam tak zachwycona:)

Kolejne ciekawe informacje! Tak przy okazji, polecam książkę "Bitwa o Ziemię" (ang. Battlefield Earth), bestseller z 2000 roku. Polecam, wiele ciekawych ras, planet, pojazdów no i sama fabuła jest genialna i jest tak dobra, że dorównuje Gwiezdnym Wojnom!

Ale Kepler narobił tych planetów.

Idę pożyczyć radzieckiego Sokoła Milenium kto leci ze mną na Bespooine?

Gazowy gigant? ...to zróbmy zrzutkę na Miasto w Chmurach! Nazwiemy je Bespooine :D

Super ciekawostka!

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować:

Hasło:

Archiwum wiadomości dla działu "Różne"

Ustawienia

Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.