Mroczne widmo

P&O 218: Jakie wpływy architektoniczne są widoczne w budynkach „Mrocznego widma”?

9



Dziś kolejne z pytań o I Epizod. Odpowiada Doug Chiang.



P: Jakie wpływy architektoniczne są widoczne w budynkach „Mrocznego widma”?

O: Jest wiele wpływów architektonicznych. Chcąc uczynić te światy wiarygodnymi, staramy się zahaczyć je w jakiś sposób w rzeczywistości. Wytworzyliśmy eklektyczny styl architektury bazujący na Wenecji dla Naboo. Ruch art Nouveau, w szczególności prace Gaudiego, zostały użyte przy tworzeniu miasta Gungan. Frank Lloyd Wright i jego Marin County Civic Center zainspirowało błękitne kopuły pałacu Amidali. Hugh Ferriss i Albert Speers oraz ich monumentalne budynki mają odzwierciedlenie w Coruscant. No i na końcu, architektura Dźerby z Tunezji zainspirowała kwatery niewolników na Tatooine.

„Mroczne widmo” jutro w TVN

24



„Gwiezdne Wojny” wracają na TVN, o czym już pisaliśmy. Na początek oczywiście zobaczymy „Mroczne widmo”. Emisja jest planowana na niedzielę, 12 lutego o godzinie 21:40 oraz na wtorek, 14 lutego o godzinie 0:30.

Po uratowaniu królowej Naboo, Amidali (Natalie Portman), uczeń Jedi, Obi-Wan Kenobi (Ewan McGregor) i jego Mistrz Jedi, Qui-Gon Jinn (Liam Neeson), unieruchomieni na planecie Tatooine, poznają młodego niewolnika, dziewięcioletniego Anakina Skywalkera. Obdarzony Mocą Anakin (Jake Lloyd), wygrywa swoją wolność w wyścigu i opuszcza dom, by szkolić się na rycerza Jedi. Po powrocie na Naboo, Anakin i królowa Amidala stawiają czoła groźnej inwazji, a dwaj Jedi walczą ze śmiertelnym wrogiem znanym jako Darth Maul. Wkrótce zdają sobie sprawę, że atak jest częścią złowrogiego planu przygotowanego przez Sithów i siły ciemnej strony mocy.

„Mroczne widmo” to pierwszy chronologicznie film otwierający sagę. Wyreżyserowany przez George’a Lucasa miał premierę w 1999. W pozostałych rolach występują: Keira Knightley, Frank Oz, Samuel L. Jackson, Pernilla August, Anthony Daniels, Kenny Baker, Ahmed Best, Ray Park i Ian McDiardmid.

Kolejny epizod zobaczymy tydzień później.

P&O 212: Jak decydujecie ile scenografii zbudować?

2



Dziś pytanie dość ogólne o pracę scenografa, ale zadane po „Mrocznym widmie”, które posłużyło tu jako przykład. Odpowiada Gavin Bocquet.



P: W jaki sposób podejmujecie decyzję ile scenografii trzeba zbudować, a ile zapełnić niebieskim ekranem, by została dodana komputerowo?

O: Tego typu decyzje zawszę są podejmowane wspólnie przez grupę ludzi. Wśród nich znajduje się George Lucas, Rick McCallum, ludzie z ILM, Doug Chiang no i ja. Każda scenografia czy lokacja ma swoje wady i zalety, a my musimy rozważyć i znaleźć równowagę między tym, co możemy osiągnąć budując prawdziwą scenografię, zarówno od strony wizualnej, funkcjonalnej czy ekonomicznej, od tego jakie rezultaty osiągniemy budując miniatury i przenosząc je do komputera.

Pomimo tego, że przy Epizodzie I używaliśmy mnóstwa cyfrowej technologii, wciąż zbudowaliśmy jakieś 64 scenografie. Niektóre z nich zapełniały nam całe sceny w Leavesden. Może w przypadku Epizodu II podejmiemy trochę inne decyzje, ale pamiętajmy że technologia poszła trochę do przodu.

P&O 208: Dlaczego wybraliście Włochy jako lokacje Naboo?

8



Dziś pytanie o sposób dobierania lokacji. Stare, bo dotyczące „Mrocznego widma”, ale sam sposób doboru pozostaje aktualny do dziś. Odpowiada Gavin Bocquet, scenograf.



P: Gdy wraz z Rickiem McCallumem szukaliście lokacji, czemu ostatecznie wybraliście Włochy, by stały się planetą Naboo?

O: Jeśli chodzi o Naboo, po wielu miesiącach poszukiwań, zdecydowaliśmy się pojechać do kilku miejsc w Portugalii, Hiszpanii i Włoszech. Szukaliśmy klasycznej architektury, dającej nam uczucie skali, ale też wyszukanej społeczności. I choć cyfrowo mogliśmy zmienić skalę lokacji, wciąż potrzebowaliśmy czegoś na czym moglibyśmy bazować, prawdziwej architektury, by nasz finalny obraz wyglądał rzeczywiście. Szukaliśmy mocnych, czystych linii w architekturze, ale też by dekoracje w tych miejscach nie były zbytnio dopracowane. To znaleźliśmy we Włoszech.

K: Tu mowa oczywiście głównie o Casercie. Przy „Ataku klonów” wrócono do Włoch jeszcze nad jezioro Como, ale wybór tego miejsca zaproponował George Lucas, który znalazł je w czasie wakacji. Wyjazd do Hiszpanii także nie poszedł na marne. Filmowcy pojawili się tam przy II Epizodzie, dokładniej w Sewilli. Do Portugalii kamery Lucasfilmu na razie jeszcze nie dotarły.

P&O 204: Jaki był najtrudniejszy efekt do nakręcenia?

9



Dziś pytanie bardzo techniczne. Odpowiedział na nie Habib Zargarpour, CG Supervisor z ILM.

P: Jaki był najtrudniejszy efekt specjalny do nakręcenia w „Mrocznym widmie”?

O: Jednym z najtrudniejszych efektów specjalnych i ujęć wymagających nakręcenia, był fragment wyścigu podracerów. Dokładnie scena w której rozbija się Mars Guo po tym jak Sebulba wrzuca mu kawałek metalu do silnika. Wyzwaniem było realistyczne rozbicie tego masywnego podracera (największego zarówno pod względem wielkości jak i ilości części) przy prędkości 600 mil na godzinę! Wiedzieliśmy, że musimy ukazać wszystkie metalowe elementy, odpadające i rozrzucane w momencie zderzenia. Zrobienie tego modelami, wymagałoby rozpędzenia ich do prędkości 100 mil na godzinę, zderzania ich z piaskiem oraz kręcenia tego, licząc, że któreś z tych ujęć się nada. Oczywiście byłoby to ryzykowne i kosztowne. Komputerowy model był tym czego potrzebowaliśmy. Mieliśmy tam 14 tysięcy kawałków, które podzieliliśmy na mniejsze i otrzymaliśmy 100 tysięcy drobnych odłamków. Główne części podracera „rozbiły” się przy użyciu standardowej, bazującej na fizyce dynamicznej „symulacji”. Używaliśmy do tego oprogramowania Maya, rozrzuciliśmy w ten sposób tysiące kawałeczków z cyfrowego modelu. Musieliśmy jeszcze odkryć metodę, by większe części rozbijały się i zwijały w kontakcie z ziemią. Używaliśmy symulacji piasku i pyłu, a także dymu, iskier i ognia, a kamera (i podracer) poruszały się z prędkością 600 mil! Tak więc liczba różnych elementów, ich wartości, w połączeniu z realizmem i prędkością, to było dla nas najtrudniejsze zadanie.



K: Habib Zargarpour był kierownikiem ekipy efektów wizualnych w ILM. Dołączył do firmy jako dyrektor techniczny przy „Masce”. Wcześniej od 1981 pracował jako ilustrator. Ukończył Uniwersytet Kolumbii Brytyjskiej w Pasadena. Zajmował się grafiką 3D od 1990. Z ILM przeniósł się do pracy na rynku gier wideo.

P&O 200: Czy książę Xizor pojawił się w Epizodzie I?

14



Gdy kręcono „Mroczne widmo” ujawniono, że w filmie jest kilka ukrytych niespodzianek. To oczywiście rozbudziło wyobraźnię fanów, zwłaszcza, że przecieki, często rozdmuchane, były dość interesujące. Oto przykład takiego pytania bazującego na pewnej plotce związanej z „Cieniami Imperium”.

P: Czy książę Xizor pojawia się w „Mrocznym Widmie”?

O: Niezupełnie. Faktem jest, że podczas filmowania miniatury masywnej areny Mos Espy, modelatorzy w ILM użyli mnóstwa maluteńkich figurek z serii Micro-Machines, w tym także kilku Xizorów, jako sztucznego tłumu, to jednak są one zbyt małe by je dostrzec w filmie.

P&O 196: Które części zdjęć z Otoh Gunga to grafika komputerowa, a które to miniatury?

9



Kolejne pytanie dotyczyło sposobu powstawania Otoh Gunga.

P: Sceny podwodne w Otoh Gunga są piękne w formie jakiej je ukazano. Czy było to trudne do stworzenia i które elementy są nakręcone z żywymi aktorami (i scenografią), a które to miniatury, a które to grafika komputerowa?

O: Odpowiada Christopher Townsend, Sequence Supervisor z ILM: Scena z salą posiedzeń rady Gungan w Otoh Gunga była o tyle wymagająca, że musieliśmy stworzyć nieziemski krajobraz, którego tło znajdowało się pod wodą. Chcieliśmy by wszystko zdawało się magiczne, by było przepełnione ciepłymi, bogatymi kolorami, a to jest o tyle trudne, że gdy zanurzy się to w wodzie, wszystko sprawia wrażenie zimniejszego. A gdy jeszcze mamy przeźroczyste ściany? W sumie to w scenie żywi aktorzy to tylko Liam Neeson i Ewan MgGregor. Robiliśmy zdjęcia na uproszczonym planie. Reszta to miniaturowy model, ale on w całości został wczytany do komputera i dopiero po przeróbkach zaczęliśmy nakładać wszystkie elementy, w tym także grafikę komputerową (członków rady, Bossa Nassa, Jar Jara, ryby).

P&O 191: Jak konkretny jest Lucas w trakcie projektowania?

7



Dziś pytanie z czasów „Mrocznego widma”, na które odpowiada Doug Chiang, projektant.



P: Jak konkretny jest George Lucas, gdy wskazuje kierunek projektu postaci czy pojazdu. I jak dużą wolność pozostawia artystom?

O: Bywa różnie. Czasem George opisuje nam w najdrobniejszych szczegółach projekt, którego szuka. Innym razem, zwyczajnie nas pyta by pokazać mu coś nowego, coś innego, czego jeszcze nie widział. Te drugie prośby bywają dla nas dość trudne, bo projektanci tacy jak ja, lubią jasne reguły i parametry według których mają pracować. Bez tych obostrzeń, kierunki jakie możemy obrać onieśmielają mnie.

P&O 187: Poprawne imiona droidów?

1



Niektórych intryguje poprawność nazewnictwa droidów. Zaś „Mroczne widmo” jedynie utwierdza ich w wątpliwościach, czy filmowcy wiedzieli, co robią.

P: Czemu identyfikatory droidów protokolarnych nie zawsze są takie same? Np. C-3PO i TC-14, wyglądają prawie identycznie, różnią się tylko kolorem pokrywy, głosem, a mają inne numery identyfikacyjne.

O: Kombinacje liczbowo-literowe znajdujące się w nazwach droidów, wydają się być wręcz ograniczone, jak na olbrzymią liczbę droidów wyprodukowanych przez największe galaktyczne korporacje. W praktyce imieniem droida jest ciąg liter i cyfr, które są jego numerem seryjnym. Natomiast w użyciu normalnym używa się najczęściej numeru określającego jego model. W przypadku serii 3PO, droidy protokolarne były produkowane bardzo długo, a różniły się przede wszystkim dodatkami i zestawem umiejętności. Gdy Cybot Galactica zaprezentowało moduł TranLang III Communications, stworzono specjalną linię droidów oznaczonych jako TC, by podkreślić ich nowe umiejętności. Właśnie te droidy często oznaczano jako TC, np. TC-14 albo TC-3 z „Mrocznego widma”. To były bardzo dobrze pracujące, spokojne droidy.

P&O 179: Czemu Mace ma różne rękojeści miecza?

6



A dziś kolejne pytanie od spostrzegawczych.

P: Patrzyłem na zdjęcia Mace’a Windu z różnych czasopism i zauważyłem, że ma różne miecze świetlne w zdjęciach z Epizodu I i II. O co chodzi, czemu ma niebieski w „Mrocznym widmie” i purpurowy w „Ataku klonów”?

O: Mace właściwie pokazał się z trzema różnymi mieczami świetlnymi. Na pierwszych zdjęciach promocyjnych z Epizodu I, wykorzystanych do różnych standów itp., miał prosty styl, przypominający broń Ki-Adi-Mundiego. Ale ponieważ Samuel L. Jackson na planie miał przypięty inny miecz, błąd ten poprawiono. Choćby w Słowniku Obrazkowym Gwiezdne Wojny Część I już to wychwycono i komputerowo poprawiono, na taki, jaki miał w „Mrocznym widmie”. Dodatkowo w komiksie Emissaries to Malastare wytłumaczono zaistniały błąd, wprowadzając tradycję Jedi, w której Mace i Eeth Koth wymienili się mieczami.
Gdy rozpoczęła się produkcja Epizodu II, fakt, że Mace będzie walczył na ekranie, spowodował, że postanowiono stworzyć specjalną, unikalną rękojeść dla niego. Widzieliśmy ten „modny”, elegancki, nowy i wypolerowany miecz na Geonosis. W EU znalazło się wyjaśnienie w powieści Punkt przełomu, gdzie jest napisane, że Mace nad swoim mieczem pracował przez lata, starając doprowadzić się go do perfekcji. Dziesięć lat między „Mrocznym widmem” i „Atakiem klonów” to spora przestrzeń do modyfikacji.
Przypuszczamy, że w Epizodzie I Mace miał niebieski miecz, a to głównie ze względu na komiksy, zabawki czy gry, gdyż w filmie nie widać było ostrza. Ale gdy Lucas stwierdził, że pomysł z Expanded Universe z mieczami we wszystkich kolorach tęczy nie pasuje mu w filmie, gdyż woli mieć niebieskie i zielone miecze dla dobrych i czerwone dla złych, zaczęto wprowadzać pewne zmiany. Ale z powodu osobistych nalegań Samuela L. Jacksona, pozwolił by ostrze jego miecza było w ulubionym kolorze aktora, purpurowym.
W jednej z opowieści w Talesach jest historia, jak Mace zdobył kryształy do purpurowego koloru, w bardzo młodym wieku. Musiał zapewne powtórzyć ten wyczyn w latach między „Widmem” a „Klonami”. Albo też mieć purpurowy miecz wcześniej, ale jak większość Talesów, opowieść ta nie musi być kanoniczna.

Archiwum wiadomości dla działu "Mroczne widmo"

Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.