Atak klonów

P&O 399: Ile unikalnych scenografii zbudowaliście dla Epizodu II?



Dziś mamy pytanie o dane statystyczne związane z „Atakiem klonów”. Odpowiada Gavin Bocquet, scenograf..



P: Ile unikalnych scenografii zbudowaliście na potrzeby Epizodu II. Ile osób było potrzebnych by je zbudować.

O: W sumie to zbudowaliśmy więcej scenografii bądź części scenografii dla Epizodu II niż dla I. W „Mrocznym widmie” mieliśmy 53 scenografie, przy Epizodzie II mamy ich koło 67. Z tego prawdopodobnie 75% było całkowicie nowych. Mieliśmy też prawdopodobnie jakieś 400 osób w ekipie konstrukcyjnej w najbardziej krytycznym momencie.



Tagi: Epizod I: Mroczne widmo (585) Epizod II: Atak klonów (861) Gavin Bocquet (43) Zapytaj Radę Jedi (Pytania i Odpowiedzi) (483)

Komentarze (60)

Zdekanonizować Miasto w Chmurach!

"krzakole (jabolowe) z Takodany" ... ehh panowie. Zestarzeliśta się i leśne dziadki z Was wylazły 😜. Przecie to największy komplement dla Abramsa, z tymi krzakolami. Nic nie kumacie, że on tymi krzakolami, mówi do Was - To wyraz mojego sprzeciwu, dla tego bezdusznego korpo, które nie pozwoliło mi - nam, na takie SW, o jakie piliśmy onegdaj jabcole w krzakolach. Niech zatem krzakole z Takodany, bendom symbolem naszego fanowskiego
sojuszu. Niech zawsze będą nam przypominać, o wyższości kartonowej OT, nad sztucznością prikłelozy. Niech na zawsze pozostaną symbolem jabolowej więzi nas łączącej ...

A Wy moi drodzy już całkiem zapomnieliście, jak smakuje jabol pity w krzakolach (sad). Lucas też o tym zapomniał, tworząc niczym misia w "Misiu" swoje Coruscant. Zapomniał, że w krzakolach Moc, i Coruscant bez krzakoli, to zwykłe duże miasto jakich niestety wiele. Dlatego też minął się zupełnie z fanami, wyłamał zupełnie z braci jabolskiej, i dlatego też poniósł prikłelową porażkę 😊
Zaprawdę, nie idźmy tą drogą, na końcu której czeka Disneyowa Kachna. To pułapka !. One way road (to hell).
Pamiętajcie !, Moc jabola - owocowego ofc., i same krzakole, niech zawsze będą w każdym nowym filmie SW. Rzekłem 🤘

@Finster
Napisałem wielkie miasto ;)
Mając na myśli typologicznie LA z Blade Runnera czy NY z Piątego elementu.

@Bartoszcze, ale z tym "Coru wyglądającym jak zwykłe duże miasto" to ostro pojechałś po bandzie jednak ;)

I jeszcze co do krzoli takodanskich - cały problem z nimi że wyglądają jak krzaki gdzie się po szkole piło wino owocowe. Dagobah to jednak coś innego, nieziemskiego, zdecydowanie różnego od bajor wszelakich (a uwierz, ja tu mam bagna takie że naprawdę). Tak samo jak Vandor niby Drei Zinnen, niby byłem tam kilka razy ale zrobione tak, że absolutnie mi się nie kojarzy, choć niby powinno.

Hmm, szczęśliwie Gunganów na Dagobah nie było :P

Dagobah mamy w usuniętej scenie, za to bagniste tereny to właśnie Lianorm z Mrocznego widma :)

Dagobah ?
Hehe, aż dziw bierze, ale w prikłelach ze świecą szukać takich klimatów. Trochę słabo :P

Bez znaczenia, czy się rzucał, czy nie. Porządek przyleciał tam po droida. Las na Naboo też się z daleka nie wyróżnia, co innego w środku.

Chodzi o samą planetę, nie o zamek. On musiał się wyróżniać, żeby wiadomo było gdzie lądować, ale dopóki Porządek się nie dowiedział o nim z jakiegoś źródła to nie rzucał się w oczy.

>Coruscant
>zwykłe wielkie miasto

XD

@JJ
Teoretycznie nie ma przeszkód żeby zrobić lokację wyglądającą całkiem jak Ziemia, w końcu Coruscant w gruncie rzeczy to zwykłe wielkie miasto ;) ale np. Dagobah to niby też zwykłe "ziemskie" bagna, a jednak czuje się je inaczej niż las za domem.

Nierzucającą się w oczy dla kogo? I co to znaczy "na całość"?

Takodana akurat miała być kryjówką nie rzucającą się w oczy. Czasami nie pójście na całość ma swoje uzasadnienie. :P

@Finster
Ja nie bronię krzoli na Takodanie, w których nawet Ewoków nie było ;)
Całość efektów wystrzelali w kantynie Maz.

@Bartoszcze - tak dokładnie, krzole typowo ziemskie i należałoby coś urozmaicić. Jak na Naboo, gdzie mamy jednak świat podmorski, mamy potwory (+ to co napisał wyżej Disclaimer), mamy ładną stolicę z wodospadem CGI i m można by dalej wymieniać. Zobacz, że niby Scarif w R1 to też tylko "ziemskie palmy", ale jak to wygląda :D

@AJ73 - nie można robić njusów o czymś czego nie ma :) Z Mando jedyna potwierdzona wiadomość to ta, że właśnie lego wydało mandomodel (nie)Razor Cresta, równolegle z FinalTCW Asią

@AJ
To Taika ma mieć pomysł, nie Kachna ;)

Dla porównania las na Naboo był urozmaicony droidami, lądowiskiem statków Federacji, egzotycznymi zwierzakami czy świętym miejscem Gunganów. No i w przeciwieństwie do sequeli, tę planetę na przestrzeni 3 filmów poznajemy z różnych zakątków.

Eee, nasze Redaktory może by zrobiły niusiki o teoretycznej dacie pojawienia się trailerka drugiego sezonu Mando ?, albo i o niedawnym wywiadzie z Kachną, w którym to właściwie potwierdziła, że nie mają pomysła na filmy SW :D ...

@Lubsok Niestety jak widać dyskusje o byle czym to jedyna opcja w oczekiwaniu na zwiastun 2. sezonu Mandalorianina i wieści o przyszłych filmach/serialach...

krzoli na Takodanie

Tak sobie w sumie myślę, ile by trzeba było wkładu scenografów (w tym CGI) żeby te lasy Starej Anglii urozmaicić. Las na Naboo to park w Watford :)

@AJ73 & LS - fakt, Ach-To jest niesamowicie klimatyczna i taka bardzo nieziemska nawet. I takich lokacji potrzebujemy, a nke krzoli na Takodanie. Ileż by zmieniło in plus zrobienie z Crait czerwonej planety, a nie wizualnej powtorki z Hoth. No ale...

I fakt, teraz też widzę "Ukrytą Fortecę", ale ten Nepal też pasuje szczególnie oświetleniowo, i tak mi się skojarzyl bardziej bo Raiderów Arki dopiero co sobie odświeżylem.

@Lubsok - to "Bastion", to tutaj normalne ;)

Znów dyskusja o byle czym.

Hehe, zaraz pójdzie pocisk, że całe to Ahch-To, to nic nadzwyczajnego, wyspa jakich pełno i nie ma czym się zachwycać. Ogólnie bieda, nie to co prikłele :D

Zgubiliście jeszcze Ahch-To - może i nie jest odkrywcza, mocno ziemska, ale niesamowicie klimatyczna. To, co kręcono na Skellig Michael oczywiście, dla mnie ratuje honor sequeli :).

@Finster Vater - Kijimi to nawet bardziej dawna Japonia. Scenografia, ze schodami jest inspirowana wprost "Ukrytą fortecą" i dokładniej sceną z walką na schodach. W jednej z wersji scenariusza "Skywalker. Odrodzenie" była jej aranżacja. Przy tym tempie to rozumiem, że wywalili, ale takie nawiązanie to byłoby coś mega.

@disclaimer - Crait kręcono w lokacji w Salar de Uyuni tylko z drugą ekipą. Niewiele tam z tego właściwie zostało, głównie ujęcia krajobrazu, z góry, bez zbliżeń. Zwłaszcza, że wycieczki na Salar często słyną z odwiedzania miejsc, w których jest zabawa z robieniem nietypowych zdjęć. Wydaje mi się, że dało się z Salar de Uyuni w przypadku filmu fantastycznego wyciągnąć więcej. Kiedyś sprawdzę jak to wygląda :P.

Ehhh Crait kręcono w lokacji

Z tym że Cato i Felucia (<3) masz w sekwencjach kilkusekundowych, po jednej scenie, to już prędzej Utapau :)
Patrząc na "nieziemskość" scenerii to bardziej Crait oczywiście, a w TROS Exegol i ta lodowa asteroida, ja jednak inaczej odczytałem to Twoje "wszystko już gdzieś widziałeś" :)

@Bartoszcze - tak, Cantonica jest ziemska do bólu, fajne kasyno, zwykła plaża i uliczki Dubrownika :D Kijimi jest też niczym nepalska wioska z Indiany Jonesa. Do miast zawieszonych na mostach między skałami na Cato czy też całkowicie nieziemskiej flory Felucji to w ogóle nie ma startu. Zobacz Corelię z "Solo", widać i u Disneya można, tylko, no właśnie, trzeba mieć jakąś wizję.

@Finster Vater
Wszyscy wiemy jakie są minusy tej trylogii, i to jest poza dyskusją.
Mnie po prostu od początku nie leżą stylem, efektami prikłele, które określam, jako sztuczne, zbyt kolorowe, zbyt odmienne. Ja jednak wolę zdecydowanie naturalność obrazu, przy oczywiście zastosowaniu najnowszych technik, ale jednak naturalność.
Powtarzam się, ale przelot Wingów Damerona nad Takodaną, i walka z TIE`ami bardziej do mnie przemawia, niż powiedzmy scena otwarcia nad Coruscant z ROTS.

Noo tych miast to tyle widzieliśmy co kot napłakał :D

@Finster
Kijimi i Cantonica też ubogie sąsiedztwo?

@AJ73 - tiu nie ma nad czym dyskutować, PT stylistycznie bije ST na głowę. Tam czujesz że jest to cała niezeimska galaktyka, w ST nie dosyć, że masz wrażenie że to wszystko już gdzieś widziałeś, to na dodatek jest to wszystko strasznie takie ubogie.

Tak, scena z Sokołem jest fajna, ale bez przesady. Faj na jest też ta lokacja z początku TROS-ki czy Exagol bez słoików i "gospodarza", ale to trochę mało jak na trzy filmy.

No nie nawiązał, bo primo scenariusz leży, duo - wizualne zrzynki stanowią przeciwieństwo konsensusu. Ten by zaistniał, gdyby pokazał coś nowego, a jednocześnie spójnego z OT. A on dał tylko identyczny koncept, wizualnie zaś już niezespolony z OT.

Tak, JEST wizualnie słaba i skontrastowałem to z lepszymi efektami :)

@Finster Vater
My tu sobie z kolegą Disclaimerem generalnie od dłuższego czasu teoretyzujemy, nad wyższością stylistyczną jednej trylogii nad drugą.
Ja wybieram OT i ST, kolega Disclaimer oczywiście PT :)

Iger w tym co pisał nie jest tu żadną wyrocznią. Albo inaczej, słowa całego tego Disneyowego towarzystwa niewiele - by nie napisać nic, już nie znaczą.

"Pomimo oczywistych chęci twórcom sequeli i tak nie udało się nawiązać wizualnego konsensusu z OT w przeciwieństwie do prequeli."

No tak, zapomniałem, że Abrams tak bardzo zapatrzony w OT, i przez to krytykowany także tu, na Bastionie, praktycznie przy każdej wzmiance O TFA, za to, że zrzynał z tamtych filmów jak leci - nie nawiązał wizualnego konsensusu z OT ... helloooł ? :D

Ja nie porównuję sceny z Jakkku do scen z Interstellara, czy Grawitacji, tylko pytam, czy według Ciebie, cała sekwencja ucieczki Falcona z Jakku jest wizualnie słaba. Jest ?

Falcon z Jakku 1 - 0 makietki z Geonosis :)

No dobra, ale ile to lat różnicy jest. Zresztą, cały ten wątek to jest raczej o nędzy wizualnej światów PT, no sorki, ale w PT była Felucia, Cato Nimoidia itp.

https://vignette.wikia.nocookie.net/starwars/images/5/59/Plokoonjsf.png/revision/latest?cb=20130212060028

https://i.ytimg.com/vi/j75d8yaaQ4M/maxresdefault.jpg

Ba, nawet w TCW Wasskah wygląda lepiej niż krzole na Takodanie, lokacje z J:FO takoż.

O tym, że wszystkie trylogie różnią się od siebie wizualnie oraz powodach Disneya pisałem już pod innym newsem, przytoczyłem też słowa Igera z jego książki. Pomimo oczywistych chęci twórcom sequeli i tak nie udało się nawiązać wizualnego konsensusu z OT w przeciwieństwie do prequeli.

W porównaniu z tym co pokazał Nolan w Interstellar czy Cuaron w Grawitacji większość efekciarstwa z sequeli wygląda zupełnie przeciętnie, jak cutscenki z nowych battlefrontów.

Albo inaczej. Zapytam wprost. Chcesz powiedzieć, że scena z Falconem na Jakku była słaba ?

Mówię oczywiście za siebie. Tak jak i Ty, przedstawiasz swoje zdanie - nie wszystkich, z którym nie zgadzam się zasadniczo. Gdyż moim zdaniem trylogia prikłeli traci wizualnie bardzo wiele, poprzez taki a nie inne wizualne jej przedstawienie.
Możesz, oczywiście argumentować, że "ja nie mieszkam dawno temu w odległej galaktyce". Możesz także negować opinie, że prikłeloza prezentuje przerost wizualnej treści nad formą :), albo napisać, że są to opinie kompletnych randomów, czy też osób nie będących w stanie ogarnąć geniuszu Lucasa :P.
Jednak nie zmienia to faktu, że prikłele wizualnie odstają od wszystkich Star Warsowych filmów. Disney z jakichś sobie znanych powodów nie kontynuował tej kolorowej stylistyki - dziwne, prawda ? :)

"Za każdym razem kiedy oglądam te sceny przypomina mi się do nakładanie kolejnych warstw do renderów, dodawanie mgły i innych pierdół, ruchy kamery, które nie są możliwe w rzeczywistości"

Co z tego, skoro na ekranie (kinowym) prezentuje to się wybornie. Kto z piszących tu w temacie, napisze, że oglądając ucieczkę Falcona z Jakku widział te "warstwy i rendery", czy też ruchy kamery były nie takie jak być powinny ? - ręka w górę

PS Zacząłem się zastanawiać, ile kontynentów "użyto" do kręcenia Tatooine :)

@Xalkigo
Pomysłu z Jakku też żałuję, ale w sumie Jakku przy całej swojej "ziemskości" to właściwie jeden wielki piach, skał tam jak na lekarstwo.

Pasaana wyraźnie odbiega od Jakku, od Tatooine w sumie też - a Geonosis "krajobrazowo" poznajemy w wieczornym świetle, przez co robi zupełnie inne wrażenie, niż podczas bitwy (w toku której nagle się okazuje że mamy zupełnie sztampowe wydmy). Jednocześnie to na Jakku i Pasaanie mieliśmy ruchome piaski, których nie było na Tatooine.

BTW piach i skały to w zasadzie norma we wszechświecie :)

@AJ73
Mówisz za wszystkich widzów, czy tylko za siebie? Daleko temu do realistyczności. Za każdym razem kiedy oglądam te sceny przypomina mi się do nakładanie kolejnych warstw do renderów, dodawanie mgły i innych pierdół, ruchy kamery, które nie są możliwe w rzeczywistości itp. No i ja nie mieszkam dawno temu w odległej galaktyce, więc nie mam problemu z odróżnieniem takich rzeczy :P

Nic nie wina? No wynika z tego tyle, że widzę, że nie ma tam jakiegoś wyrenderowanego tła, a rzeczywiste makiety i dlatego komponują się dużo lepiej z aktorami i stylistyką OT. Pierdyliard eksplozji tyczy się każdej bitwy w SW, ale to tylko tło. Domeną wojny jest chaos, jednak to nie on jest w centrum wydarzeń, a główni bohaterowie.

@disclaimer
Są na tyle realistycznie pokazane, że oglądający to widz nie ma wrażenia, że wszystko to jest stworzone w technice cyfrowej.
Co Lucasowi po prawdziwych makietkach z Geonosis, kiedy nic z tego nie wynika ?. Widz oglądając całą to bitwę, przytłoczony jest wręcz sztucznością wykreowanego w komputerach obrazu, co gorsza, z petryliardem eksplozji barw i kolorów, które po chwili zlewają się w jedno, przez co zwyczajnie nużą.

Falcon z Jakku 1 - 0 makietki z Geonosis :)

@bartoszcze (w ogóle sorrka wcześniejsza odpowiedź miała być do ciebie a nie do AJ73)
Savareen już nawet jest bardziej oryginalny od reszty wymienionych planet przez to że jest to pustynia nad oceanem.
Pustynia nie musi być przecież naszą ziemską, można np zrobić pustynie przypominającą powierzchnie naszego księżyca, albo pustynie postwulkaniczną do której zdjęcia można by było przeprowadzić np na Lanzarotte. Chociaż już trochę podobny krajobraz mamy na Lah`mu w Rogue One (czyli jakoś w spinoffach się da)

Jedha City nie jest prawdziwą lokacją, ucieczka Falcona z Jakku nie jest prawdziwa i wiele innych, pościg i targ na Pasaanie nie są prawdziwe. Lucas za to na tyle szanował efekty praktyczne, że zrobił dla Geonosis makiety :)

@Xalkigo
Fun fact: Tatooine, Jakku, Jedha, Savareen i Pasaana były filmowane w prawdziwych lokacjach, a Geonosis jest w całości sztuczna :)

Genosis da się podróż od Tatooine na pierwszy rzut oka, zresztą w PT bije oryginalnymi lokacjami ST na głowę. Bo, niestety, praktycznie całość ST to lokacje ziemskie aż do bólu. I to nawet nie tak że "Disney", bo przecież i w Solo, i R1 dostaliśmy ciekawe planety, czyli widać można.

@AJ73
Geonosis znacznie się różni od Tatooine, przecież jest przynajmniej w moim odczuciu bardziej skalistą planetą, piasek i skały są pomarańczowo czerwone. I same skały oraz zbudowana z nich architektura ulów Geonosian jest całkowicie inna. A Tatooine, Pasana i Jakku to kolejne ziemskie pustynie. Co jak na samo Tatooine oryginalne ale po co powtarzać dalej. Jeszcze gdyby całe Jakku było złomowiskiem to co innego, ale tak to tylko mamy miejscowe złomowiska.

Bardzo dobrze widać różnice na zdjęciu od disclaimera.

Jak dla mnie to najlepiej wyszła w tym epizodzie planeta Kamino, ocean z miastami o oszałamiającej architekturze. Szkoda że wycięto klika scen (a może w ogóle nie nakręcono), np. jak Jango i Boba polują na ryby, Jango uczy syna posługiwać się miotaczem harpunów.

Trafne spostrzeżenie, ale nikt się nie zorientował :P

Przecież wydmy są tam wyraźnie widoczne w pościgu za hrabią Dooku :)

@Xalkigo
Exegol - nie licząc Licza, było w sumie oryginalne :P

@Xalkigo
Faktycznie, wydmy Geonosis i wydmy Tatooine różnią się o wiele bardziej niż wydmy Jakku i wydmy Tatooine!
Podobnie skały Geonosis i skały Tatooine bardziej niż skały Pasaany i skały Tatooine...

Lucas nawet jak kopiował typy planet, to potrafił sprawić zeby były unikalne, pustynne Tatooine i Geonosis różnią się znacznie od siebie. A w sequelach może tylko część lesista Starkiller base.

W ogóle WTF, do Łotra 1 przecież potrafili stworzyć oryginale lokacje a do sequeli już nie,

Jedne z najlepszych set designów w Sadze. Ile tu nowości!

Jedną, zieloną

Tymczasem twórcy Sequeli:
- Okej ta pierwsza planeta to jakiś mroźny las będzie

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować:

Login:
Hasło:

Archiwum wiadomości dla działu "Atak klonów"

Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.