Ostatni Jedi

Jake Lunt Davies o pracy nad konceptami do „Ostatniego Jedi”

14

Jake Lunt Davies jeden z artystów koncepcyjnych pracujących nad „Ostatnim Jedi” wspomina między innymi proces tworzenia porgów.



Wszystko zaczęło się od spotkania czterech artystów w pracy. Przyszedł Rian Johnson i wprowadził ich w temat. Miał wrócić na Skellig Michael, gdzie kręcono Ahch-To. Problemem dla wszystkich było to, że jest to rezerwat ptactwa, z mnóstwem maskonurów. Nie da się ich wywieźć na czas zdjęć, czy w ogóle usunąć. W teorii można zrobić to cyfrowo, ale to drogi i długotrwały proces. Musieli się z nimi jakoś uporać. Pojawił się pomysł, by stworzyć specjalną rasę lokalnych zwierząt, które „zakryłyby” porgi. Początkowo byli to maskonuroludzie. Zresztą tak wcześniej określano także Opiekunki.

To coś musiało mieć wielkość i kolory maskonura. Zaczęto je rysować. Różne pomysły, jedne były miłe, inne wręcz paskudne. Jake bazował nie tylko na maskonurach, ale wielu innych wodnych stworzeniach, bobrach, fokach no i oczywiście wielu ptakach. Jake Lunt Davies stworzył cztery czy pięć stron różnych szkicy, późniejsze porgi musiały się pojawić dość wcześnie. Porg to skrzyżowanie maskonura z mopsem i foką. Dlatego jest taki śmieszny i smutny jednocześnie. W końcu mopsy na pierwszy rzut oka właśnie nie wyglądają słodko, ale niektóre z nich są naprawdę słodkie.

W „Gwiezdnych Wojnach” dość często dominuje prosty design. Porgi są w takim trochę jajowatym, owalnym kształcie. Wybrał go Rian Jonhson. Kolory pojawiły się dużo później, mieli prawie 50 różnych wersji. Z tym było sporo pracy. Wpierw przedstawiono Johnsonowi kilka propozycji, on poodrzucał te, które mu się nie podobały, wtedy rozwijano pozostałe. Proces się powtarzał. W końcu doszli do dwóch-trzech kolorów, które miały być dominujące. No ale okazało się, że Rianowi podobało się aż 10 propozycji. Nie mogli się zdecydować. Skończyło się na tym, że Henrik Svensson przygotował 10 odlanych trójwymiarowych modeli porgów, pomalował je, a Johnson wybrał z nich trzy finalne.



To właśnie Opiekunki były pierwszymi maskonuroludźmi. Taki był pierwszy przykaz na spotkaniu, potem doszły kolejne. Że mają one być trochę jak zakonnice, ale niekoniecznie religijne. Chodziło bardziej o społeczność kobiet, która coś robi na wyspie. Jake zaczął jednak od wariacji na temat fok, morsów i waleni. Rian patrzył na te rysunki i nic mu się w całości nie podobało. Na przykład, gdy lubił ptasie nogi, to reszta zupełnie mu nie pasowała. Zaczęli więc je składać z różnych elementów, które już stworzyli. W ten sposób udało się w końcu ustalić Opiekunki. Niektórym kojarzą się one z żółwiami, ale Jake twierdzi, że nie bazowali w tym wypadku na takim modelu, wręcz unikali go. Są zdecydowanie bardziej trójkątokształtne, znów chodziło o prosty kształt a nie o odwzorowanie kolejnego zwierzęcia.

Bardzo ważny był też model głowy Opiekunki. Stworzył go Jake z Martinem Rezardem. Zmienił on trochę wygląd tych stworzeń, głowa jest bardziej skierowana w dół. Zmniejszono też choćby nos. Wiele rzeczy wyszło przy tworzeniu modelu.

Warto też dodać, że rola rzeźbiarza jest bardzo istotna, zwłaszcza gdy stwory, które szykują mają być praktyczne, a nie cyfrowe. Początkowo w projekcie nie ma różnicy, ale potem sposób wykonania takiego stworzenia jest bardzo istotny w dalszym rozwoju.

Jake nie pracował nad samcami, te miały być bardziej ruchliwe, więc do tego potrzeba kogoś, kto lepiej orientuje się na anatomii.

BB-9E, czyli zły droid Najwyższego Porządku to wspólne dzieło Jake’a i Luke’a Fishera (stworzył K-2S0). Do tego, że droid powinien być czarny doszli niezależnie. Ale to Jake uczynił go bardziej błyszczącym i połyskującym, co przetrwało do finalnej wersji. Wersja Luke’a bardziej przypominała produkty Apple’a i Maca. Obaj uznali, że główka BB-8 jest zbyt słodka, więc musieli ją zastąpić czymś innym. Ostatecznie skończyło się na tym, że Rian znów doprowadził do zmontowania dwóch wersji, główki którą stworzył Fisher i ciała, które zaprojektował Jake zawierającego kratki. Musieli jeszcze popracować nad spójną wersją, w dodatku taką, którą dałoby się zbudować. Inspiracją do BB-9E były samochody z lat 30. Chrysler Airflow i Peugeot 202, choć trochę też były pomysły z więzienną kratą czy maską do kendo.



Z rzeczy, które powstały do „Ostatniego Jedi” Jake jest szczególnie dumny z jednej. Ostatecznie w filmie nie wykorzystanej, ale pojawiła się na zdjęciach Annie Leibovitz. To wysoki obcy o twarzy trochę przypominającej psa. Ma jakieś 240 cm, podczas gdy człowiek, który w niego się wciela jakieś 180. Zrobili to za pomocą prostetycznych nóg. Jake’owi bardzo się podoba takie odkształcanie ludzkiego ciała i ma nadzieję, że jeszcze nad podobnymi konceptami dane mu będzie pracować.

Rian Johnson znów o wielu aspektach VIII Epizodu

64

Rian Johnson na wieść o tym, że John Williams został nominowany do Oskara za muzykę do „Ostatniego Jedi” wrzucił do sieci filmik z sesji nagraniowej.

John Williams! from rcjohnso on Vimeo.



Zanim przejdziemy do kolejnych wypowiedzi reżysera, tłumaczących wiele decyzji fabularnych, jedna informacja. W Chinach Epizod VIII zdjęto już z afiszy. Tak jak pisaliśmy wcześniej, po spadku frekwencji całkowicie wycofano go z repertuaru.

Przejdźmy do ciekawostek z wypowiedzi reżysera. Zapytany o to dlaczego rycerze Ren nie pojawili się w filmie, powiedział, że nie było dla nich miejsca i czasu ekranowego. Rozważał przez pewien czas, by wykorzystać ich zamiast gwardzistów pretoriańskich. To jednak dodatkowo wpłynęłoby na decyzję Kylo Rena, stawiając go w jeszcze trudniejszej sytuacji, a jednocześnie nie gwarantowałoby potraktowania ich wątku należycie. Innymi słowy, zostaliby wybici. Więc Johnson uznał, że lepiej wprowadzić „bezimiennych” gwardzistów, którzy od początku byli skazani na śmierć.

Johnson przyznał także, że prace nad scenariuszem rozpoczął zanim skończono „Przebudzenie Mocy”, więc początkowo bazował jedynie na scenariuszu. Tytuł „Ostatni Jedi” był pierwszy jaki przyszedł mu do głowy. Nie było żadnej alternatywy.

Johnson broni decyzji dotyczącej Snoke’a, tego kim był i co się z nim stało. Twierdzi, że nawet pomimo negatywnego odbioru wśród fanów, niczego w tym wątku by nie zmienił. Wynika to wprost z tego, że podobnie jak w przypadku rodziców Rey, fani bardzo mocno dywagowali na ten temat snując wiele rozmaitych teorii. Nie był w stanie się z nimi mierzyć, nie mógł zadowolić wszystkich. Dlatego wybrał takie, a nie inne rozwiązanie. Uznał, że Snoke ma trochę przypominać czarnoksiężnika z krainy Oz, który jak wiemy wcale nie jest tym za kogo wszyscy go uważają.

Rian uważnie czytał fanowskie teorie. Także te najdziwniejsze mówiące o tym, że Rey jest klonem, albo robotem. Ostatecznie z nich nie skorzystał, uznał, że należy pokazać, że każdy może być bohaterem, a najtrudniejszym wyzwaniem dla Rey jest właśnie to, że musi zaakceptować, iż jest nikim. Ale to nie był oczywisty wybór, tych rozwiązań Rian miał bardzo wiele, oceniał je pod różnymi kątami, także tym jak wpłyną na bohaterkę.

Zresztą dziwne pomysły miał też z jaskinią i Rey. Tam zastanawiał się nad inspiracją z „2001: Odysei kosmicznej” Stanleya Kubricka. Chciał by Rey widziała swoje odbicia coraz młodsze i młodsze, aż doszła by do kosmicznego dziecka. Jednak ostatecznie doszedł do wniosku, że to wyglądałoby głupio.

Jeśli chodzi o Luke’a i jego umiejętności w Mocy, przede wszystkim projekcji, to Rian ma dla fanów jedno przesłanie. Przestudiujcie The Jedi Path, tam znajdziecie opis takich możliwości.



Johnson tłumaczył też zachowanie Luke’a, kiedy ten wyrzucał miecz świetlny. Nie zrobił tego dla hecy. Rian nie potrafił sobie wyobrazić żadnej innej reakcji. Luke odciął się od wszystkiego, a tu nagle przylatuje do niego jakaś dziewczyna i daje mu miecz. To wszystko jest istotne z punktu widzenia Skywalkera, który się wycofał i odciął od galaktyki. Przecież tam jego przyjaciele i rodzina walczą z wrogiem, a on nie robi nic. Naiwnie byłoby sądzić, że jak dostanie miecz nagle wszystko się zmieni. Luke dokonał swojego wyboru z pewnych powodów i Rey tak łatwo nie może na niego wpłynąć.

Czerwień na Crait była Rianowi bardzo potrzebna, gdyż film ma kategorię PG-13. Niby nie można pokazać krwi, ale można ją sugerować. Dzięki temu krajobraz sam sugeruje przemoc jaka dokonuje się podczas bitwy. Zresztą widzimy jak czysta biel zmienia się w czerwień. Zaś Luke stając się legendą ulecza ten świat, gdy sól z powrotem opada na ziemię.

Początkowo wątek na Canto Bight miał koncentrować się na Poe i Finnie. Dla Riana przypominało to trochę historię Butcha Cassidy’ego i Sundance Kida. Uznał jednak, że obaj panowie nie są dla siebie wyzwaniem, wtedy zaczął myśleć nad Rose.

Bob Ducsay montażysta filmu odniósł się do kwestii śmierci admirała Ackbara, która dzieje się w całości poza ekranem. Powiedział, że faktycznie tak zostało to zaplanowane. Dopiero po którymś obejrzeniu z publicznością, montażysta uznał, że może jest to nazbyt przypadkowe i kto wie, gdyby robili to jeszcze raz pewnie by to zmienili.

Domhnall Gleeson przyznał, że Hux w tym filmie jest raczej jak zbity pies, przegrywa, jest poniżany, wykpiony. Dlatego poprosił reżysera o jakąś scenę, w której widz mógłby sobie przypomnieć, że to szczwany i niebezpieczny typ. Ta scena, nie było jej w pierwotnym scenariuszu, to moment w którym Hux próbuje wyciągnąć broń i zabić leżącego Kylo Rena.

Rian mówił też, że pracuje nad adaptacją powieściową razem z Jasonem Fry’em. Zobaczymy tam kilka scen, które nie trafiły do filmu, w tym pogrzeb Hana Solo.

4 nominacje do Oskarów

62

Dziś ogłoszono nominację do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, czyli Oskarów. O tych nagrodach wiele się mówi, często krytykuje, ale wciąż mają wielką wartość sentymentalną, przez co wielu uznaje je za najważniejsze. „Ostatni Jedi” dostał nominacje w czterech kategoriach.

Miksowanie dźwięków
Za Epizod VIII nominowano: Michaela Semanicka, Davida Parkera, Stuarta Wilsona i Rena Klyce’a.
Inne nominowane filmy w tej kategorii to: „Blade Runner 2049”, „Baby Driver”, „Dunkierka” i „Kształt wody”.

Montaż dźwięków
Tu „Ostatniego Jedi” reprezentują: Matthew Wood i Ren Klyce.
Inne nominowane filmy w tej kategorii to: „Blade Runner 2049”, „Baby Driver”, „Dunkierka” i „Kształt wody”.

Najlepsze efekty wizualne
Ekipa Epizodu VIII to: Ben Morris, Michael Mulholland, Neal Scanlan i Chris Corbould.
Inne filmy nominowane w tej kategorii to: „Blade Runner 2049”, „Kong: Wyspa czaszki”, „Wojna o planetę małp” (jednym z nominowanych jest Joe Letteri - „Nowa nadzieja: Wersja specjalna”) i „Strażnicy galaktyki vol. 2”.

Muzyka
Tu nominowano Johna Williamsa.
Inne nominowane filmy i kompozytorzy to: „Dunkierka” (Hans Zimmer), „Trzy bilboardy za Ebbing, Missouri” (Carter Burwell), „Nić widmo” (Jonny Greenwood) oraz „Kształt wody” (Alexandre Desplat).

Dodatkowo warto zauważyć, że Woody Harrelson został nominowany w kategorii najlepszy aktor drugoplanowy (za film „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”).

Zapraszamy do dyskusji oskarowej na forum.

Wyniki i sekrety VIII Epizodu

33

Ten weekend nie był zbyt udany dla filmu Riana Johnsona. „Ostatni Jedi” spadł na 6 pozycję w amerykańskim box-officie i zarobił jedynie 11,8 miliona USD. To mniej nie tylko od „Przebudzenia Mocy”, ale też „Łotra 1” w analogicznym okresie. Choć warto przypomnieć, że „Łotr 1” został już dawno pokonany. Obecnie Epizod VIII jest szóstym najbardziej dochodowym filmem w historii w USA, a także 10 na całym świecie. W dodatku ma spore szanse by poprawić oba wyniki.

Jeśli interesują was ciekawostki o Ostatnim Jedi to z pewnością zaciekawi was filmik, który przygotowała oficjalna wraz z ekipą „Star Wars Show”. „The Last Jedi Secrets Explain” to półgodzinny program, w którym Leland Chee, Pablo Hidalgo, Matt Martin i Rayne Roberts rozmawiają z Andi Gutierrez o inspiracjach i smaczkach VIII Epizodu. Od nawiązań do „Ojca chrzestnego”, po historię emblematu Jedi, czy łączniki fabularne z „Battlefrontem”.



Rian Johnson wytłumaczył dlaczego Luke w swojej projekcji wygląda jak wygląda. Chodziło o wywołanie gniewu w Kylo Renie. Skywalker doskonale wiedział, że jest to pięta achillesowa Bena Solo. Dlatego starał się wyglądać tak jak w czasie zniszczenia świątyni. Ma też miecz swojego ojca. Ren jest przekonany, iż ta broń powinna należeć do niego. Jednocześnie nie wie, że została zniszczona. W momencie wybuchu traci przytomność. Nie ma pojęcia, co się stało z mieczem, poza tym, że pewnie zabrała go Rey.

Przy okazji dokumentów z planu pojawił się jeszcze jeden promujący Irlandię.

Kłopoty w Chinach

43

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o słabym weekendzie otwarcia „Ostatniego Jedi” w Chinach. Okazuje się jednak, że był to dopiero początek kłopotów w Państwie Środka. Wyniki finansowe z ostatniego piątku pokazują spadek oglądalności tydzień do tygodnia na poziomie 94%. Forbes twierdzi, że jest to niechlubny rekord, którego żadna duża produkcja do tej pory nie osiągnęła. Wiele kin decyduje się tam na kasowanie zaplanowanych seansów Epizodu VIII, ponieważ sale świecą pustkami. Z jednej strony Gwiezdne Wojny nigdy nie cieszyły się zbyt dużą popularnością w Chinach, z drugiej film ewidentnie musiał nie trafić w gusta tamtejszych widzów. Jego recenzje w Chinach są też dużo słabsze niż w Europie czy USA, co mogło się również przyczynić do rezygnacji części osób z wyjścia do kina.

Zmieniając trochę temat, wraz ze zbliżaniem się premiery wydania na blu-ray zaczynają powoli wyciekać do sieci okładki wydań. Na razie pojawiły się okładki jakie będą miały wydania specjalne dla sklepów BestBuy i Target. Na ich podstawie można jednak wnioskować w jakim kierunku będą podążały okładki pozostałych wydań.

Wywiad z reżyserem i aktorami

17

Disney zamieścił w sieci półgodzinny film z wywiadem, jakiego udzielili aktorzy i reżyser „Ostatniego Jedi” zaraz po pokazie filmu w Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych. Spora część filmu to odpowiedzi na pytania zadawane przez publiczność obecną na pokazie. Większość wypowiedzi przewinęła się już podczas innych wywiadów, ale możemy z niego również dowiedzieć się kilku ciekawostek - np. tego że Mark Hamill zagrał nie tylko Luke'a Skywalkera ale również postać, która w kasynie wrzuca monety do BB-8. Zachęcamy do obejrzenia całości, którą zamieściliśmy poniżej.

Rian Johnson o nagrywaniu scen rozmów Rey z Kylo Renem

28

Reżyser Rian Johnson poruszył ostatnio kwestię nagrywania scen dialogów Rey z Kylo Renem, gdy byli połączeni Mocą. Według niego najcięższą rzeczą z jaką Rey mogłaby się zmierzyć jest zmuszenie jej do rozmowy z osobą, którą ona całkowicie gardzi. Gardzić nim miała również widownia, a zachowanie Rey na początku w pewien sposób miało odzwierciedlać odczucia widzów. Aby rozmowy wydawały się bardziej rzeczywiste za każdym razem po drugiej stronie kamery stała druga z osób. Z uwagi na to Adam Driver musiał przylecieć do Irlandii, aby asystować przy nagrywaniu ujęć Daisy Ridley, a ona towarzyszyła mu w studiu. Każda scena była więc nagrywana dwukrotnie.



W innym wywiadzie reżyser wypowiadał się na temat Luke'a Skywalkera w „Ostatnim Jedi”. Ryan twierdzi, że to co Luke robi pod koniec filmu jest wielkie i w pewien sposób tworzy on legendę. Wszystko cofa się do jednej z początkowych scen w których Luke pyta Rey o to co według niej jeden człowiek machający mieczem może zrobić. Końcówka filmu ma nam przynieść odpowiedź, że może stworzyć legendę, która będzie niosła nadzieję. I kiedy to zrobił, w połączeniu z wysiłkiem fizycznym włożonym w to, można mieć wrażenie, że nie ma nic większego co mógłby osiągnąć. Rian również odnosi się do przyszłości twierdząc, że przeniesienie się Luke'a do innego "wymiaru" daje olbrzymi potencjał do wykorzystania go jeśli tylko Abrams się na to zdecyduje.

Wyniki finansowe z kolejnego weekendu i Chin

51

Kolejny weekend wyświetlania „Ostatniego Jedi” dobiega końca. Film kilka dni temu już oddał pierwsze miejsce pod wpływem dziennej sprzedaży biletów na rzecz „Jumanji”, w ten weekend ustąpić musiał również „Insidious 4” i zakończy go na trzecim miejscu z prawdopodobnie 23,5 mln $ wpływu w USA. Łącznie w Stanach film zarobił już 572 mln $ co daje mu pozycję najbardziej kasowego filmu roku 2017. Na całym świecie wpływ z biletów sięgnął 1,235 mld $ i tylko o 28 mln ustępuje jeszcze „Pięknej i Bestii”.

Jeśli o świat chodzi to w ten weekend Epizod VIII miał swoją premierę na ostatnim już dużym rynku - w Chinach. W dniu otwarcia „Ostatni Jedi” zarobił tam 9,5 mln $ (uwzględniając nocne pokazy) co jest ponad trzykrotnie mniejszą sumą niż w przypadku „Przebudzenia Mocy” i niewiele mniejszą niż przy „Łotrze 1”. Cały weekend otwarcia w Chinach film zakończy na drugim miejscu (ustępując komedii „The Ex-File 3: The Return of the Exes”) z wpływami wynoszącymi prawdopodobnie 27,3 mln $. Jest to wynik niższy niż w przypadku poprzednich dwóch filmów Star Wars. Ponownie się okazuje, że rynek Chiński (na którym widzowie nie darzą takim sentymentem Gwiezdnych Wojen jak w innych krajach) jest niezwykle trudny dla marki Star Wars.

Na koniec mamy jeszcze dla Was kolejną informację o wydaniu „Ostatniego Jedi” na blu-ray oraz DVD. Serwis The Digital Bits twierdzi, że film trafi do sprzedaży 27 marca. Przez krótką chwilę taką samą informację podawał BestBuy.com - obecnie jednak ją ściągnęli. Daty podawane przez The Digital Bits bardzo często się sprawdzają, więc jest duża szansa, że już w marcu będziemy mogli obejrzeć film w domu.

Czwarty plakat IMAX

10

Pojawił się już czwarty plakat Ostatniego Jedi z IMAX. Warto śledzić profile IMAXa by zobaczyć, kiedy można taki plakat dostać. Poprzednie znajdziecie tutaj: pierwszy, drugi, trzeci.

Rian Johnson zdradza kolejne kulisy filmu. Otóż przyznał on, że scenę w której Holdo żegna się z Leią przepisał z udziałem Carrie Fisher i Laury Dern. Długo na jej temat dyskutowali, w końcu uległ aktorkom. I jak przyznaje reżyser, jest to bardzo dziwne pożegnanie, zwłaszcza jak się teraz to ogląda, gdy już nie ma Carrie.

Johnson porównał żartem wracającą do życia Phasmę z Kennym z „Miasteczka South Park”. Zobaczymy, czy tym razem zginęła na dobre.

Producent Ram Bergman opisując trudności VIII Epizodu wspomniał o zatrudnieniu Franka Oza. Chcieli utrzymać obecność Yody w sekrecie, więc trzeba było Oza namówić, by zgodził się nie ujawniać angażu. Wiązało się to także z tym, że jego nazwisko nie pojawiało się materiałach reklamowych, ale jak już przyjechał do Pinewood to był pod ścisłą ochroną. Nawet jeść musiał w biurze, by przypadkiem nikt nie zobaczył go w pobliskiej restauracji.

Na koniec jeszcze ciekawostka. Otóż reżyser Edgar Wright upublicznił swoją wizytę na planie „Ostatniego Jedi”. On, jego brat Oscar, a także Joe Cornish i Leo Thompson byli na planie 23 czerwca 2016 i zagrali członków Ruchu Oporu. Spróbujcie ich znaleźć. Zdecydowanie najłatwiej wyłapać Garetha Edwardsa, który siedzi w okopie na Crait.

Ciekawostki o „Ostatnim Jedi”

14

„Ostatni Jedi” zbliża się do miliarda USD w globalnym rozrachunku, cały światowy box office znów jest zdominowany przez Gwiezdną Sagę. W ten weekend Epizod VIII powinien przekroczyć magiczną liczbę 500 milionów USD w Stanach i pewnie podobną poza granicami (obecnie ma 483 miliony USD w USA i 469 milionów USD poza). Drugi weekend VIII Epizodu był w USA o 15 milionów lepszy niż wynik „Łotra 1”, no ale jednocześnie o 90 milionów gorszy od „Przebudzenia Mocy”. Wciąż jednak to imponujące osiągnięcie. Warto przypomnieć, ze w Stanach „Łotr 1” był największym hitem 2016. „Ostatni Jedi” nie powinien mieć problemów z powtórzeniem tego sukcesu. Uczyni to prawdopodobnie w ten weekend. Na razie największym tegorocznym hitem jest „Piękna i Bestia” z 504 milionami USD.

Zostając przy zarobkach. Sumarycznie trzy filmy Disneya zarobiły już 4 miliardy USD, czyli tyle ile mniej więcej kosztował Lucasfilm. Mówimy tu tylko o wpływie z biletów.

Narosło trochę kontrowersji w sprawie Marka Hamilla i jego oceny „Ostatniego Jedi”, o czym pisaliśmy tutaj. Mark raz mówił tak, innym razem inaczej, trudno wyłapać, które wypowiedzi są bardziej aktualne, zwłaszcza, że filmiki z sieci znikają. W każdym razie Hamill przeprosił na twitterze, za to, że wyrażał swoje prywatne zdanie i wątpliwości publicznie. Jak stwierdził, różnice twórcze to normalny element pracy nad projektem i zazwyczaj nie wypływają. Wszyscy chcieli dostać dobry film. Mark twierdzi, że „Ostatni Jedi” Riana Johnsona jest wspaniały.



Ale to nie koniec tweetów od Marka Hamilla. Otóż potwierdził on, że jego dzieci zagrały małe rólki w filmie. Nathan, Griffin i Chelsea pojawili się między innymi w Słowniku ilustrowanym jako Saile Minnau, Salaka Kuchimba i Koo Millham. Warto przypomnieć, że Nathan ma już na koncie kameo w „Mrocznym widmie” jako widz na wyścigu podów i strażnik Naboo.



Można je też zobaczyć na kadrze z filmu.



Pablo Hidalgo potwierdził, że scena w „Łotrze 1” w którym Jyn Erso przegląda listę projektów Imperium i mówi o systemie śledzenia w nadprzestrzeni, to był celowy zabieg łączący oba filmy.

Z koeli Rian Johnson przyznał, iż rozważał wprowadzenie Landa w „Ostatnim Jedi”. Jednak tego nie zrobił, głównie ze względu na postać DJa i Benicio Del Toro. DJ w pewien sposób pełni rolę bardzo podobną do Landa w „Imperium kontratakuje”. Zresztą Lando w wersji Johnsona też miał wystawić bohaterów, ale jak to w jego przypadku bywa, nie do końca. W przypadku DJa nie oczekujemy nagłej zmiany stron, u Lando musiałoby się tym skończyć.

Johnson wspomniał także o scenie z wizją Rey na Ahch-To. Nakładają się tam dwie rzeczy. Po pierwsze równowaga. Skoro znajduje się tam świątynia Jedi, czyli jasna strona jest na górze, to na dole musi być ciemna. Natomiast samo wejście i wizja jest analogią do tego, co przechodził Luke w jaskini na Dagobah. Luke i Rey musieli mierzyć się ze swoim największym strachem. W jej przypadku jest to fakt, że jest nikim i musi polegać jedynie na sobie.

Kolejną ciekawostkę o „Ostatnim Jedi” wyjawił Matt Wood. Otóż w momencie, gdy Rey idzie w kierunku drzewa Mocy na Ahch-To słychać jakieś dźwięki, jakby szantę lub szeptanie w tle. To coś, z czego powinni być zadowoleni fani legend. To kodeks Jedi.
Nie ma emocji, jest spokój.
Nie na ignorancji, jest wiedza.
Nie ma pasji, jest pogoda ducha.
(Nie ma chaosu, jest harmonia.)
Nie ma śmierci, jest Moc.

Na koniec jeszcze jedna ciekawostka. Jeśli kojarzycie scenę skoku w nadprzestrzeń wykonaną przez admirał Holdo, z pewnością zauważyliście, że przez około 10 sekund nie ma tam dźwięku. Okazuje się, że za oceanem mają z tym problem. Już wcześniej obsługa kin dostała instrukcje, że jeśli nie ma dźwięku przez ten czas to z filmem wszystko jest dobrze, tak miało być. Z kolei pracownicy kin tłumaczą to teraz części widzów, którzy zgłaszają problemy techniczne.

Archiwum wiadomości dla działu "Ostatni Jedi"

Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.