Świat Filmu

P&O 419: Jakie oprogramowanie z półki jest wykorzystywane w animatyce?

3



Ponownie mamy pytanie o aspekty techniczne związane z animatyką. Odpowiada David Dozoretz z ILM. Warto dodać, że dziś pewnie lista, którą przedstawiłby Dozoretz byłaby trochę inna.

P: Czy jest jakieś oprogramowanie z półki, które byłoby adekwatne do twojej pracy?

O: My głównie używamy oprogramowania z półki do naszej animatyki, pod warunkiem, że możemy się jego szybko nauczyć i używać. Nie wymagamy poziomu perfekcyjności standardowego dla ILM. Oczywiście czasem pożyczamy sobie ich narzędzia, w szczególności gdy mamy coś bardziej wymagającego do zrobienia, a oni już mają najlepsze rozwiązanie. Ale najczęściej używamy do naszego modelowania 3-D, animacji czy renderowania programu Maya, zaś do nakładania warstw Adobe After Effects i Commotion.

Zmarł Jeremy Bulloch

11

Jeremy Bulloch


Rok 2020 zbliża się ku końcowi, ale jeszcze nie powiedział ostatniego słowa. Dziś zmarł kolejny z aktorów z oryginalnej trylogii, Jeremy Bulloch, czyli oryginalny Boba Fett. Miał 75 lat, urodził się 16 lutego 1945.

Pamiętamy go z „Imperium kontratakuje” i „Powrotu Jedi”, gdzie grał Bobę Fetta. W V Epizodzie grał też oficera Sheckila. Na wydaniu DVD klasycznej trylogii dodano głos podłożony przez Temuerę Morrisona. Niejako w zamian, Bulloch pojawił się tym razem bez maski w „Zemście Sithów” jako kapitan Colton. W roli Boby Fetta wystąpił też w krótkim, żartobliwym filmiku nakręconym na planie „Powrotu Jedi”, czyli w „Return of the Ewok”.

Pomijając „Gwiezdne Wojny” najbardziej znany był ze swoich ról w serialach „Doktor Who” (1965 – 1974), czy „Robin z Sherwood” (jako Edward z Wickham). Wystąpił też w kilku częściach przygód Jamesa Bonda (jako Smithers). Zagrał w ponad stu produkcjach.

Bulloch był też częstym gościem konwentów, wliczając to StarForce 2011 w Toruniu, oraz Polcon 2009 w Łodzi. Chętnie dzielił się z fanami anegdotkami i wspomnieniami z planu.

P&O 414: Czy rozpoczęcie zdjęć kończy pracę projektantów?

1



Dziś pytanie z końca sierpnia 2000 roku, kiedy to trwały już zdjęcia do „Ataku klonów”. Pytanie o szczegóły pracy na tym etapie do Douga Chianga.



P: Na jakim etapie są prace departamentu projektów dla Epizodu II? Skoro trwają już zdjęcia, czy wasza praca nie powinna być skończona?

O: Proces projektowania nie jest skończony, dopóki film nie będzie mieć swojej premiery. Mówiąc ogólnie skończyliśmy fazę pierwszą procesu projektowania, na która składają się wszystkie potrzebne scenografia, w tym także te tylko częściowo budowane przez Gavina Bocqueta i jego ekipę. To jest skończone, zaczyna się dla nas druga faza, z którą wiążą się projekty scenografii czy postaci, które będą stworzone cyfrowo lub za pomocą miniaturek.

K: Przypominamy, że także animatyka powstaje w trakcie zdjęć.

Od stycznia Lucasfilm będzie świętować 50-lecie działalności

4

Rok 2021 to pięćdziesiąty rok działalności Lucasfilmu. Przez cały rok będą świętować tę rocznicę, nawiązywać do swojej historii, a także wprowadzą na rynek rocznicowe produkty, zarówno nowe jak i takie, które będą odbiciem tych lat działalności. Wszystkie one będą oznaczone specjalnym, rocznicowym logo.



Lucasfilm został założony w 1971 przez George’a Lucasa. Miała to być mała firma, która pomagała przy produkcji jego filmów na długo zanim stworzył takie hity jak „Amerykańskie graffiti”, „Gwiezdne Wojny”, „Indiana Jones” czy „Willow”. Produkcje te nie tylko zdobyły uznanie u fanów, ale niejednokrotnie zmieniły kino. Dziś przede wszystkim marka „Gwiezdnych Wojen” trwa i jest jedną z największych działających na świecie. Obecnie święci tryumfy dzięki serialowi „The Mandalorian” na Disney+.

Lucasfilm przez 50 lat działalności zdobył 29 nagród Emmy, 38 Oskarów i wiele innych branżowych trofeów. Departamenty odpowiedzialne za książki i inne publikacje czy gry także potrafiły dotrzeć do konsumentów i niejednokrotnie zmienić oblicze rynku. Szczegóły świętowania oraz oferty produktowej, Lucasfilm przedstawi w odpowiednim czasie.

Twórcy „Gwiezdnych Wojen” wspominają Davida Prowse’a

0

Legendarny odtwórca roli Dartha Vadera, David Prowse zmarł o czym rodzina poinformowała w niedzielę. Jego córka, Rachel potwierdziła także przyczynę śmierci oraz podała kilka szczegółów z ostatnich tygodni życia aktora.

David cierpiał na Alzheimera, ale przez ostatnie dwa tygodnie znajdował się w szpitalu, gdzie leczono go ze względu na COVID-19. Dla córki był to ciężki czas, bowiem przez restrykcje, nikt nie miał szansy pożegnać się z Prowsem. Mogli pojawić się w szpitalu, by odebrać jego rzeczy. Jednocześnie obostrzenia sprawiają, że rodzina nie będzie mogła zorganizować pogrzebu w sposób jaki by sobie tego życzyła.

Prowse’a pożegnał George Lucas wydając oświadczenie:

David wniósł fizyczność Dartha Vadera, która była istotą tej postaci. Sprawił, że Vader przeniósł się ze stron scenariusza na wielki ekran z imponującą posturą i sposobem poruszania się, które wpasowały się w intensywność i sugestywną obecność Vadera. David był gotów na wszystko, wniósł wiele do sukcesu tej niezapomnianej, tragicznej postaci. Niech spoczywa w pokoju.

A także aktorzy na twitterze (Mark Hamill, Anthony Daniels, Billy Dee Williams, Warwick Davis, Fundacja Petera Mayhew, Daniel Logan, Rosario Dawson czy Carl Wheaters):
















Na naszym forum także pożgenali go fani.

Hialv Rabos: Żal i strata. Zawsze będzie żył w mojej pamięci. Darth Vader to on i J. E. Jones.

Rusis: Zapamiętam go z nich chyba przede wszystkim jako człowieka, który wydaje się szczerze i z zaangażowaniem opowiadać o sprawach, które go dotykają prywatnie (jak walka z rakiem), a nie tylko dzielić się anegdotkami z planu.

Smok Eustachy: On jest w dużej mierze odpowiedzialny za sukces postaci Vadera. Sposób w jaki go grał był bardzo charakterystyczny. Mimo że był cały w kostiumie to niepodrabialny ten styl jest.

bartoszcze: W wieku lat 85 odchodzi kolejny ze starej gwardii.

Temat wspominkowy na forum

Zmarł David Prowse

19



W wieku 85 lat zmarł David Prowse, aktor który w oryginalnej trylogii wcielił się w Dartha Vadera. Choć warto pamiętać, że nie widzieliśmy w filmie jego twarzy i nie słyszeliśmy głosu. Prowse’a wspomagali James Earl Jones (głos) i Sebastian Shaw (Anakin). W niektórych scenach Vadera grali też kaskaderzy jak np. Bob Anderson w pojedynkach.

David Prowse zmarł po krótkiej chorobie, acz warto przypomnieć, że nawet będąc w Polsce na StarForce poruszał kwestie zmagania się z rakiem. Przeszedł chemoterapię w 2009. Prowse przede wszystkim zajmował się z powodzeniem kulturystyką. Aktorstwo było dodatkiem w jego karierze. Przed „Nową nadzieją” wystąpił choćby w „Casino Royale” (z 1967) czy „Mechanicznej pomarańczy” (1971) Stanleya Kubricka.

W Epizodzie IV początkowo brano go pod uwagę do roli Chewbaccy. Ostatecznie dostał wybór kogo chce grać, uznał, że szwarccharakter będzie ciekawszy i bardziej zapamiętywalny dla ludzi.

Aktor niejednokrotnie bywał na konwentach i chętnie opowiadał o swoich filmach fanom. Przyjechał także do Polski na StarForce. Z pewnością był gadatliwy i wygląda na to, że zdradził spoiler wszechczasów, a potem i tak był nim zaskoczony.

Temat wspominkowy na forum

P&O 412: Czy animatyka powstaje także w trakcie zdjęć?

1



Dziś mamy kolejne pytanie techniczne o kwestie związaną z animatyką. Odpowiada David Dozoretz z ILM. Pytanie zostało zadane w kontekście prac nad „Atakiem klonów”, w czasie gdy już trwały zdjęcia do II Epizodu.



P: Produkcja Epizodu II się zaczęła. Nie powinniście byli już skończyć z animatyką w tym momencie?

O: Cóż, zaczęliśmy i skończyliśmy dwie duże sekwencje filmu. Ale jesteśmy dalecy od ukończenia naszej pracy. To „Gwiezdne Wojny” więc tu jest sporo do zrobienia. Kiedy główne zdjęcia się zakończą rozpocznie się proces montażu, a my zaczniemy przygotowywać kolejną fazę prac. Tu będziemy łączyć ujęcia animatyczne z tym, co udało się nakręcić George’owi w Sydney.

K: Tu należy dodać, że dzięki wykorzystaniu Video Village przy „Zemście Sithów” ten proces był jeszcze bardziej płynny i nałożony na inne procesy produkcyjne. Kolejna faza animatyki miała więc nie tylko wpływ na dokrętki, montaż i efekty specjalne, ale również na zdjęcia. Przy trzecim Epizodzie Lucas starał się dostać pierwszy montaż tak szybko jak to było możliwe.

P&O 409: Czym się różni efekt specjalny od wizualnego?

6



Dziś pytanie o efekty specjalne. Odpowiada Jeff Olson, który pracował w ILM od 1985. Był modelarzem w filmie „Kaczor Howard”, od 1993 zajmował się departamentem stworów i modeli, zaś w 1996 efektami wizualnymi. Był jednym z producentów efektów wizualnych w „Mrocznym widmie”



P: Czy możesz wytłumaczyć różnicę między specjalnym efektem a efektem wizualnym?

O: Specjalne efekty to przede wszystkim praktyczne, kręcone w czasie rzeczywistym rozszerzania sceny. Przykłady to choćby efekty pogodowe (wiatr, deszcz, śnieg, mgła), dynamiczne akcje (ogień, eksplozja, pojazdy czy trzęsące się plany) i specjalne techniki jak projekcja tylna, miniatury czy scenografia wymuszająca perspektywę.

Projekcja tylna to wyświetlanie statycznego lub poruszającego się obrazu na ekran, który znajduje się przed kręconą sceną, tak by ekran i to co znajdowało się przed nim tworzyło jeden obraz zapisany na filmie. Rzutnik najczęściej jest po drugiej stronie ekranu. Przykłady: bardzo często wykorzystuje się ten efekt we wnętrzach samochodów, gdy widzimy coś w tylnym oknie (np. Osławiona Hitchcocka) czy krajobraz westernów w starych filmach o kowbojach.

Wiszące miniatury są używane by rozszerzyć istniejącą scenografię o to, czego nie da się łatwo zbudować, a wymaga stworzenia szczegółowych modeli, które wiszą w części klatki podczas ujęcia statecznego kamerą. Przykłady: Ben Hur, „Kleopatra”, „El Cid”.

Wymuszona perspektywa planu pozwala zilustrować większy dystans niż w rzeczywistości dana przestrzeń pozwala. Zwęża się wszystkie skonstruowane kąty bardziej dynamicznie niż w rzeczywistości. To działa, dopóki kamera nie porusza się w prawo czy lewo. Przykłady: „Darby O'Gill and the Little People”, “Szklana pułapka 2” (lotnisko) czy “Kaczor Howard”.

Wizualne efekty z drugiej strony są dodawane do sceny już po jej nakręceniu, zaczynając od prostej sztuczki z podwójną ekspozycją (gdzie film najpierw nagrywamy z ukrytym obrazem, a potem naświetlamy go z dodanymi elementami) po techniki miniatur motion capture (kręcone też przy długiej ekspozycji, często na niebieskim ekranie) lub innych niebieskich, zielonych, czarnych ekranach z elementami (jak ludzie, wybuchy, dym, latające fragmenty), które potem są nakładane na oryginalne zdjęcia. Usunięcie (lub zmienienie) niechcianych lin, odbić i innych problemów wymagających poprawy, jak łączenie dwóch akcji w to samo ujęcie, lub inne wizualne sztuczki (dwóch różnyych McFlyów granych przez Michaela J. Foxa w „Powrotach do przyszłości”). Coraz częściej tworzenie dodatkowych, całkowicie syntetycznych, animowanych postaci, scenografii czy pełnych środowisk stało się częścią przemysłu efektów wizualnych i występuje w praktycznie każdym większym filmie, które obecnie widzimy. Nawet jeśli ograniczają się tylko do kilku cyfrowych obrazów tła w jakiejś scenie.

K: Tu fajnie widać, skąd się wzięła obecna technologia – StageCraft, wykorzystana w “The Mandalorian” i pewnie kolejnych serialach.

Odeszli w ciągu roku...

6

Drugiego listopada tradycyjnie wspominamy naszych zmarłych. My robimy to z twórcami „Gwiezdnych Wojen”, którzy odeszli w ciągu roku. Warto wspomnieć, że przynajmniej kilkoro z nich to ofiary pandemii wirusa COVID-19, która w tym roku zbiera coraz większe żniwo.



Tom Lyle (2 listopada 1953 – 19 listopada 2019), twórca komiksów, ilustrator komiksu Wysłannicy Jedi.



Carol Titelman (Wikarska) (1946 – 7 grudnia 2019). Pracownica Lucasfilmu, która między innymi nadzorowała publikacje pod koniec lat 70. Była też redaktorką Albumu z Nowej Nadziei.



Gerry Alanguilan (20 stycznia 1968 – 21 grudnia 2019), ilustrator komiksowy. Pracował między innymi nad kilkoma zeszytami „Star Wars” Marvela (po 2015).



Syd Mead (18 czerwca 1933 – 30 grudnia 2019), scenograf i ilustrator komiksowy. Jego prace mogliśmy oglądać w albumie Wizje.



Alan Harris (28 maja 1938 – 25 stycznia 2020). Aktor (np. Bossk z “Imperium kontratakuje”) i dubler.



Max von Sydow (10 kwietnia 1929 – 8 marca 2020). Aktor, Lor San Tekka.



Andrew Jack (28 stycznia 1944 – 31 marca 2020). Trener dykcji, okazyjnie aktor, filmowy Caluan Ematt i głos Molocha. Ofiara COVID.



Juan Giménez (16 listopada 1943 – 2 kwietnia 2020). Rysownik komiksowy, zrobił kilka okładek dla Marvela (np. Doktor Aphra 3). Ofiara COVID.



Jay Benedict (11 kwietnia 1951 – 4 kwietnia 2020). Aktor, Deak. Ofiara komplikacji po COVID.



Malcolm Dixon (wrzesień 1953 – 9 kwietnia 2020). Aktor, który zagrał jednego z Ewoków.



Joe Sinnott (16 październik 1926 – 25 czerwiec 2020). Twórca komiksów zajmujący się tuszem w serii „Star Wars: Droids”.



Grant Imahara (23 października 1970 – 13 lipca 2020). Pracownik ILM odpowiedzialny za kontrolę nad R2-D2.



Jacek Czyż (19 lipca 1953 – 24 lipca 2020). Polski aktor dubbingowy, głos generała Grievousa w „Wojnach klonów”.



Anthony Wilford Brimley (27 września 1934 – 1 sierpnia 2020). Aktor, Noa w „Ewokach”.



Tom Pollock (10 kwietnia 1943 - 1 sierpnia 2020). Prawnik Lucasfilmu, zabezpieczający prawa Lucasa do „Gwiezdnych Wojen”.



Alan Tomkins (1939 – 20 września 2020). Jeden ze scenografów „Imperium kontratakuje”.



Ron Cobb (21 września 1937 – 21 września 2020). Artysta koncepcyjny pracujący między innymi przy „Nowej nadziei”.



Kevin Burns (18 czerwca 1955 - 27 września 2020). Dokumentalista, twórca „Empire of Dreams”.

Film „Red Tails” dostępny na YouTube

YouTube
4

Nim stał się "Stwórcą" Gwiezdnych Wojen, George Lucas uznawany był za nadzieję nowego Hollywood, filmowcem który podbije świat zupełnie nowym podejściem do kinematografii. Później też Lucas mówił często, że najchętniej robi filmy z pasji, te które zawsze były jego marzeniem. Tak powstały lubiane przez widownię seria Indiana Jones, albo znacznie mniej popularny film "Zabójcze radio" z 1994 roku. Takim filmem stworzonym z pasji Georga Lucasa był też film "Red Tails", epicki dramat wojenny o czarnoskórych pilotach Sił Powietrznych Armii Stanów Zjednoczonych z okresu II wojny światowej, który od dziś na jeden miesiąc został za darmo udostępniony na YouTube. Prace nad tym projektem zaczęły się jeszcze w latach 80, ostatecznie zdjęcia powstawały w 2008, film wyreżyserował Anthony Hemingway, a premierę udało się zorganizać w 2012. Po latach od wykupienia Lucasfilm przez Disneya, a później poprzez przejęcie 20th Centrury Fox, film "Red Tails" nie jest wspominany jakoś entuzjastycznie. Film nie zrobił szału w Box Office, a na Rotten Tomatoes ma zaledwie 40% pozytywnych recenzji. Być może dzięki pewnemu zamieszaniu z prawami autorskimi spowodowanymi ograniczeniem studia Fox, Lucasfilm postanowił opublikować w listopadzie cały film na YouTube:

Archiwum wiadomości dla działu "Świat Filmu"

Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.