TWÓJ KOKPIT
0

Świat Filmu

P&O 506: Jak wygląda współpraca między scenografami a artystami?

2022-09-18 08:35:40



Kolejne pytanie o szczegóły pracy filmowców, odpowiada scenograf Gavin Bocquet.



P: Czy istnieje jakaś trudność w tłumaczeniu tego, co departament artystyczny narysował w to, co twój dział zbudował? Gdzie kończy się ich praca, a gdzie zaczyna twoja? O: Oczywiście, przy czymś takim jak „Gwiezdne Wojny” zawsze istnieje olbrzymia współpraca z Dougiem Chiangiem i artystami koncepcyjnymi z rancza. Praca nad tymi filmami była dla nas bardzo przyjemna.

Od samego początku było to dość proste, istnieją zaledwie niewielkie różnice w tym, co oni dostarczają, a tym, co bierzemy i używamy na planie.

Jak patrzę na pierwszy film, to może z 30% środowisk było stworzonych po naszej stronie, w dziale w Wielkiej Brytanii .Kolejne 30% to głównie rzeczy, które interpretowaliśmy na podstawie konceptów, które dostaliśmy. Zaś kolejne 40% to był efekt przekazywania między nami pewnych pomysłów w obie strony i nawracania, czyli właśnie wspólnej pracy.
KOMENTARZE (2)

Świat Filmu

Kręgosłup Bodies

2022-09-09 09:27:55

Pora na przegląd tego, co można jeszcze zobaczyć w kinach. Zaczynamy od dzisiejszej premiery. To film „Bodies Bodies Bodies”, który wyreżyserowała Halina Reijn. Scenariusz napisały Sarah DeLappe i Kristen Roupenian. W roli głównej występuje Amandla Stenberg (serial „The Acolyte”), a partnerują jej między innymi Maria Bakalova, Rachel Sennott i Chase Sui Wonders.

Pozornie niewinna zabawa, którą z nudów rozpoczyna grupa odciętych od świata i telefonów znajomych, zamienia wspólny weekend w odjechany, jaskrawy i nieprzewidywalny horror. Grupa znajomych spędza weekend w oddalonej od cywilizacji luksusowej posiadłości. Kiedy tracą zasięg i nie mogą korzystać z telefonów, z nudów rozpoczynają niewinnie brzmiącą grę. Jedna osoba jest mordercą, a reszta musi odgadnąć jego tożsamość. Nie spodziewają się jednak, że wśród nich kryje się prawdziwy zabójca. Od tego momentu impreza toczy się bardzo, ale to bardzo nie tak, jak powinna…



Pozostałe filmy to animacje. Tym razem jedna z nich jest przeznaczona dla starszego widza i weszła u nas do kin z napisami. To film „Kręgosłup nocy” (The Spine of Night), który wyreżyserowali Philip Gelatt i Morgan Galen King. Napisali oni także scenariusz. W filmie usłyszymy głosy takich aktorów jak Richard E. Grant (Pryde), Lucy Lawless, Patton Oswalt, Betty Gabriel i Joe Manganiello.

By skrócić rządy tyrana władającego potężną magią, kapłanka Tzod udaje się na szczyt śnieżnej góry, gdzie znajduje umierającego wartownika strzegącego mocy pradawnego kwiatu. Spotkanie przeradza się w epicką opowieść o stuleciach walki z chciwymi, bezlitosnymi tyranami, którzy wykorzystywali moc ognia, by władać nad światem. "Kręgosłup nocy" to epicka opowieść o walce między światem natury a wspierającą go, rozwijającą się cywilizacją – i wspaniałe fantasy, które zachwyci każdego miłośnika gatunku. Philip Gelatt i Morgan Galen King tworzą opowieść, która pod względem skali i rozmachu dorównuje i Tolkienowi, i Sapkowskiemu – mimo że jest całkowicie oryginalna. Co być może jeszcze ciekawsze, "Kręgosłup nocy" powstawał przez siedem lat i jest jedną z nielicznych współczesnych animacji zrealizowanych za pomocą techniki rotoskopowej. Jeśli więc z wypiekami na twarzy oglądaliście kultowy "Heavy Metal" albo słynne, obrazoburcze animacje Ralpha Bakshiego "Kot Fritz", "Władca pierścieni", "Heavy Traffic", to prawdopodobnie z miejsca zakochacie się w "Kręgosłup nocy".



Dwie kolejne animacje, można jeszcze oglądać w naszych kinach. Niestety weszły jedynie z dubbingiem. Pierwsza z nich to „Jak zostałem samurajem” (Paws of Fury: The Legend of Hank), gdzie głosy podkładają między innymi Samuel L. Jackson, Mel Brooks, Ricky Gervais czy George Takei oraz Steve Blum. Jest to pozycja przeznaczona dla zdecydowanie młodszego widza. W podobnego celuje też „DC Liga Super-Pets” (DC League of Super-Pets), gdzie zobaczymy zwierzęta superbohaterów. Nas interesują jednak aktorzy głosowi czyli: Diego Luna, Dwayne Johnson, Kevin Hart, czy Maya Erskine.
KOMENTARZE (1)

Świat Filmu

Lawrence Kasdan o pracy nad „Light & Magic”

2022-08-25 21:16:13

Sześcioczęściowy dokument „Light & Magic” jest już dostępny na Disney+. Warto poświęcić mu trochę czasu, a na razie, na zaostrzenie apetytów zapis krótkiej rozmowy z głównym twórcą dokumentu, Lawrencem Kasdanem.



George Lucas miał prostą radę dla pracowników ILM. Brzmiała ona „Po prostu o tym pomyśl”. Lawrence Kasdan wspomina, że jedynej rzeczy, której nigdy nie usłyszał od artystów było „To niemożliwe”. Poddanie się nie wchodziło w grę, ILM podzielało wiarę, że zawsze znajdzie się jakiś sposób, by coś osiągnąć.

Lawrence był zainteresowany tworzeniem filmów od bardzo dawna. Dla niego przełomem było „Siedmiu wspaniałych”. To był najważniejszy film jego dzieciństwa. Dopiero w koledżu studiach zobaczył Siedmiu samurajów i uznał, że to najlepszy film jaki powstał. Jednak dopiero, gdy brat Kasdana, Mark wrócił ze studiów na Harvardzie, powiedział Larry’emu, że można żyć z tworzenia filmów. Ale wejść w to nie było wcale tak łatwo.

Kasdan wspomina, że gdy na ekrany wchodziły „Gwiezdne wojny” to było wydarzenie. Zaciągnął do kina kilku znajomych, niespecjalnie zainteresowanych tematem. Wyszli oszołomieni. To był film dający wiele frajdy, a jednocześnie stawiał pytania: „jak to zrobili”.

Miesiąc później wydarzył się przełom w życiu Lawrence’a. Choć pisał scenariusze filmowe od kilku lat, to jednak niewiele z tego wynikało. Ale w końcu udało mu się sprzedać scenariusz „Przez kontynent” i to samemu Stevenowi Spielbergowi. Oczywiście od sprzedaży do premiery minęło kilka lat. Film wszedł na ekrany w 1981, Spielberg był tylko producentem, zaś w roli głównej wystąpił John Belushi. Jednakże to właśnie kontrakt otworzył Kasdanowi drzwi do kariery. Niebawem Steven powiedział mu, że robią film z Georgem i chcą by go im napisał. Chodziło oczywiście o „Indianę Jonesa”.

Zaś od rozmów o Jonesie przeszedł do „Imperium kontratakuje”. Larry wspomina, że właśnie okres pracy nad tymi dwoma filmami był dla niego, czasem gdy kręcił się w ILM i widział, jak powstają te cuda. To zainspirowało go do nakręcenia dokumentu, do pomocy dokooptował sobie firmę, którą stosunkowo niedawno założyli Ron Howard i Brian Grazer - Imagine Documentaries. Też im się spodobał pomysł. Sam Kasdan mówi, że kręcenie dokumentu o ILM było dla niego jak powrót do szkoły średniej.

Zdjęcia do „Light & Magic” trwały 25 dni. Wówczas przeprowadzono mnóstwo wywiadów z oryginalnymi twórcami efektów, jak Dennis Muren, Phil Tippett czy Joe Johnston. Powstały już dokumenty o samych technologiach stworzonych przez ILM, więc Kasdan bardziej skupił się na ludziach, którzy budowali firmę, odpowiadali za przełom, starając się ukazać ich historię. Larry twierdzi, że udało mu się zarówno dotrzeć do archiwalnych materiałów, jak i nagrać niesamowite wyznania siedemdziesięciolatków wspominających pracę, którą wykonywali czterdzieści lat wcześniej.

Sam Kasdan po 40 latach pisania scenariuszy, w tym dialogów, pozwolił swoim rozmówcom by go zaskoczyli. Dał im wolność, bo chciał ukazać ducha ILM. Pozwolił im mówić o swoich związkach, lojalności, kłopotach czy rozczarowaniach. Starał się uchwycić ich wspomnienia, z tego okresu pracy pełnej pasji.
KOMENTARZE (2)

Świat Filmu

P&O 501: Czym się różnią „Gwiezdne Wojny” od innych filmów z perspektywy scenografa?

2022-08-14 06:11:46





Kolejne pytanie do Gavina Bocqueta, dotyczące kulis scenografii.

P: Jak się różni praca scenografa „Gwiezdnych Wojen” od innych filmów? Jak różni się Epizod II na tle innych filmów gwiezdno-wojennych?

O: Przejście z Epizodu I do II było bardzo płynne, jak przejście z jednego środowiska do drugiego. Jeśli weźmiesz półtorej roku przerwy między nim, zleją się dość łatwo. Z tego punktu widzenia, było to dość równomierne doświadczenie.

Ale różnica między „Gwiezdnymi Wojnami” a innymi filmami jest ogromna, jeśli się choćby porówna ilość wizualizacji, które trzeba dopracować, czy stworzyć tła. Nie sądzę by inne filmy były tak wymagające w tym aspekcie, nie wymagają tyle kreatywności od ludzi z różnych departamentów, od scenografii, artystów, kostiumy... Im więcej kreatywnych ludzi jest w procesie, tym lepiej.

Byłoby dość aroganckie myśleć, że jedna osoba może stworzyć pięć światów architektury, mebli, statków kosmicznych czy czegokolwiek innego. To pochodzi od wielu osób, prowadzonych przez szefów departamentów, aż do George’a Lucasa.
KOMENTARZE (1)

Świat Filmu

P&O 498: George Lucas woli szkice ręczne czy komputerowe?

2022-07-24 09:52:33



Dziś pytanie do Douga Chianga o sekrety pracy artystów tworzących szkice? Odpowiedź dziś mogłaby się trochę zmienić, zwłaszcza jeśli chodzi o procenty (na rzecz cyfrowych tworów).



P: Czy Lucas woli koncepty rysowane ręcznie czy na komputerze?

O: Nie ma preferencji. Naszym głównym celem jest pomysł, sam koncept i technika w której powstaje jest drugorzędny. Podczas gdy większość artystów w naszym departamencie używa tradycyjnych metod, jakieś 30% prac jest całkowicie cyfrowe. Wszyscy artyści są równie zaznajomieni zarówno z cyfrową jak i tradycyjną formą, więc to jest kwestia osobistych preferencji.

Co więcej, różne stadia produkcji wpływają na technikę, której używamy. Na przykład, cyfrowa praca jest zdecydowanie bardziej efektywna podczas post-produkcji , gdyż możemy cyfrowo zmieniać to co sfotografowano, w bardziej precyzyjne obrazy.
KOMENTARZE (1)

Świat Filmu

Astral Dominion i Grom

2022-07-08 16:58:57

Lato w naszych kinach już w pełni, więc na ekranach nie brakuje blockbusterów. A w nich oczywiście gwiazdy ze Starwarsówka. Oto kilka kinowych nowości, które wciąż jeszcze (bądź w jednym przypadku od dziś) można oglądać na naszych ekranach. „Jurassic World Dominion” w reżyserii Colina Trevorrowa to finalna odsłona drugiej trylogii o dinozaurach. Luźno bazuje na pomyśle Michaela Crichtona. Historię napisali Trevorrow, Derek Connolly i Emily Carmicheal. Występują: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Laura Dern (Holdo), Sam Neil, Jeff Goldblum i Omar Sy. Producentami są między innymi Steven Spielberg, Frank Marshall i Colin Trevorrow. Muzykę skomponował Michael Giacchino, a za scenografię odpowiada Kevin Jenkins.

Cztery lata po zniszczeniu Isla Nublar dinozaury żyją i polują teraz razem z ludźmi na całym świecie. Ta krucha równowaga zmieni przyszłość i raz na zawsze okaże się, czy ludzie mają pozostać największymi drapieżnikami na planecie, którą teraz dzielą z najbardziej przerażającymi stworzeniami w historii.



Kolejna propozycja przypadnie do gustu młodszym widzom. To „Buzz Astral” (Lightyear) Angusa MacLane’a. Scenariusz napisali Angus MacLane, Matthew Aldrich i Jason Headley. W oryginale głosu udzielili Chris Evans, Keke Palmer, Peter Sohn i Taika Waititi. Muzykę skomponował Michael Giacchino.

„Buzz Astral” to nowy pełnometrażowy film Disneya i Pixara. Pełna międzygalaktycznych przygód produkcja opowiada historię Buzza Astrala – postaci, która była pierwowzorem kultowej zabawki. Na czele projektu stoi zdobywca nagrody Annie, doświadczony twórca animacji i współreżyser.



Zaś ostatnia propozycja to dzisiejsza nowość. „Thor: Miłość i grom” (Thor: Love and Thunder) Taiki Waititiego, to z kolei coś dla fanów uniwersum Marvela. Scenariusz napisał Taika Waititi oraz Jennifer Kaytin Robinson. Występują: Chris Hemsworth, Natalie Portman (Padme), Christian Bale, Tessa Thompson, Taika Waititi, Russel Crowe, Chris Pratt, Dave Bautista, Vin Disel i Bradley Cooper. Jednym z producentów jest Kevin Feige. Za muzykę odpowaidają Michael Giacchino i Nami Melumad. Zdjęcia: Barry Baz Idoine.

W filmie Marvel Studios "Thor: miłość i grom" Bóg Piorunów (Chris Hemsworth) wyrusza na wyjątkową misję, by odnaleźć wewnętrzny spokój. Przyjemną emeryturę Thora przerywa jednak spotkanie z Gorrem Rzeźnikiem Bogów (Christian Bale) - galaktycznym zabójcą, który pragnie zagłady wszystkich wiecznych istot. Aby stawić czoła zagrożeniu, Thor wzywa na pomoc Walkirię (Tessa Thompson), Korga (Taika Waititi) i swoją byłą dziewczynę Jane Foster (Natalie Portman), która z niewiadomych przyczyn potrafi władać jego magicznym młotem Mjolnirem. By odkryć tajemnicę Rzeźnika Bogów i powstrzymać go nim będzie za późno, bohaterowie muszą się zmierzyć z kosmicznymi przeciwnościami.


KOMENTARZE (2)

Świat Filmu

P&O 494: Dlaczego wciąż mówi się o montażu rolek?

2022-06-26 09:54:27



Dziś pytanie techniczne, do Bena Burtta, który tym razem występuje w roli montażysty.



P: Teraz gdy wszystko jest cyfrowe, dlaczego wciąż mówicie o montażu czy ukończeniu pewnej rolki filmu?

O: Ciężko jest wyzbyć się pewnej tradycji.

Ale z powodów organizacyjnych, w ciąż dzielimy film na segmenty, czy rolki, głównie dlatego, że większość systemów gromadzących dane, w tym tych cyfrowych, byłaby mocno obciążone trzymając obraz i dźwięk dla dwugodzinnego filmu, a jednocześnie działała przy tym szybko i zgrabnie.

Dodatkowo, film wciąż jest produkowany w laboratorium, a rolki są wysyłane do kin. Rolki filmowe nie mogą być sklejone w dłuższe fragmenty niż 20 minut trwania filmu. Kina otrzymują indywidualne rolki, a operator projektora wciąż łączy to w jeden wielki obraz.

K: Ostatni akapit już praktycznie nie dotyczy współczesnych filmów. W zdecydowanej większości przypadków mamy już projektory cyfrowe.
KOMENTARZE (1)

Świat Filmu

Zmarł Colin Cantwell

2022-05-28 08:20:12

21 maja 2022 w wieku 90 lat zmarł Colin Cantwell. Pracował w NASA, tworzył projekt w „Gwiezdnych Wojnach”, ale też innych filmach, pisał także powieści SF. Cantwell rozpoczął pracę nad „Nową nadzieją” w 1974, pod czujnym okiem George'a Lucasa. Jego zadaniem było stworzenie okrętów do filmu. Pracował nad projektami, ale też modelami. Jego dziełami są X-wing, Y-wing, TIE fighter, Niszczyciel Gwiezdny, Gwiazda Śmierci, piaskoczołg, łamacz blokady czy landspeeder. Łamacz blokady był pierwotnie projektem „Sokoła Millennium”.



Cantwell zaczął pracę przed Ralphem McQuariem. Jego modele były inspiracją dla projektów rysowanych przez Ralpha czy Joe Johnstona. Colin wielokrotnie myślał też o funkcjonalności swoich modeli, to on wymyślił rozkładane skrzydła X-wingów. W tym wypadku jednak inspiracją było raczej wyciąganie broni w westernach.

Cantwell pasjonował się animacją. Z NASA przeszedł do świata filmu, pracując przy takich dziełach jak „2001: Odyseja kosmiczna” Stanleya Kubricka, „Bliskie spotkania trzeciego stopnia”, czy „Gry wojenne”. Zajmował się także programowaniem monitorów HP. Wydał dwie powieści „CoroFire 1” (2016) i „CoroFire 2” (2018).
KOMENTARZE (1)

Świat Filmu

Tajemnica ciężaru obłędu Morbiusa

2022-05-13 17:49:23

Kolejna odsłona cyklu kinowego. Już właściwie znikł, ale warto odnotować „Morbius” Daniela Espinosa, to kolejna dawka kina komiksowego. Scenariusz napisali Matt Sazama i Burk Sharpless. Występują: Jared Leto, Matt Smith, Adria Arjona, Jared Harris i Michael Keaton.

Biochemik Michael Morbius, próbując wyleczyć się z rzadkiej choroby krwi, niechcący zaraża się pewnym rodzajem wampiryzmu.



Kolejna propozycja jeszcze jest w kinach. „Fantastyczne zwierzęta: Tajemnice Dumbledore’a” (Fantastic Beast: The Secrets of Dumbledore) Davida Yatesa na podstawie scenariusza J.K. Rowling i Steve’a Klovesa to coś dla wielbicieli Harry’ego Pottera. Występują: Jude Law, Cara Mahoney, Mads Mikkelsen, Eddie Redmayne, Ezra Miller i Dan Folger.

Profesor Albus Dumbledore (Jude Law) wie, że potężny i zły czarodziej Gellert Grindelwald (Mads Mikkelsen) zamierza zawładnąć światem czarodziejów. Nie mogąc powstrzymać go w pojedynkę, powierza to zadanie magizoologowi Newtowi Skamanderowi (Eddie Redmayne). Staje on na czele nieustraszonej drużyny, złożonej z czarodziejów, czarodziejek i jednego dzielnego mugolskiego piekarza. W niebezpiecznej misji natkną się oni na znane już i nowe zwierzęta oraz staną do walki z coraz liczniejszymi zastępami zwolenników Grindelwalda. Ale jak długo Dumbledore będzie trzymał się z boku, skoro stawka jest tak wielka?



“Nieznośny ciężar wielkiego talentu” The Unbearable Weight of Massive Talent Toma Gormicana to komedia sensacyjna. Scenarius znapisali: Tom Gormican, Kevin Etten. Występują: Nicholas Cage, Pedro Pascal, Tiffany Haddish, Sharon Hogan.

Żywa legenda kina, prawdziwy skarb narodów, czyli Nicolas Cage wciela się w siebie samego w szalonej komedii akcji.



Ostatni w tym zestawieniu znów jest film komiksowy. „Doktor Strange w multiwersum obłędu” (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) Sama Ramiego. Scenariusz napisał Michael Waldron, zaś jednym z producentów jest Kevin Feige. Występują: Benedict Cumberbatch, Elizabeth Olsen, Chiwetel Ejiofor, Benedict Wong.

W najnowszym filmie Marvel Studios „Doktor Strange w multiwersum obłędu” MCU otwiera multiwersum, przesuwając jego granice w nieodkryte dotąd rejony.


KOMENTARZE (2)

Świat Filmu

P&O 482: Jaka jest różnica między niebieskim a zielonym ekranem?

2022-04-03 08:33:42



Dziś mamy pytanie techniczne, na które odpowiada Jeff Doran z ILM. Dołączył do firmy w 1983, pracował nad „Indianą Jonesem i Świątynią Zagłady”, a później także prequelami.



P: Jaka jest różnica między niebieskim a zielonym ekranem?



O: Decyzja czy kręcić na zielonym czy niebieskim ekranie zazwyczaj bazuje na kolorach obiektu, który ma być fotografowany i wyekstraktowany z ekranu. Gdy obiekty mają dużo niebieskiego, zazwyczaj kreci się je na zielonym ekranie i odwrotnie. Oryginalna fotochemiczna technika używała niebieskiego ekranu i określała go jako „różnicę kolorów systemu kaszetowego” wg amerykańskiego przewodnika dla operatorów (The American Cinematographer Manual). Zielone ekrany to nowszy system, opracowany oryginalnie dla techniki video chroma key matting i co ciekawe, nawet nie wspomniany jest w tym przewodniku. Są zdecydowanie rozbieżne opinie, na temat tego, która technika jest lepsza.
KOMENTARZE (1)
Loading..