Świat Filmu

P&O 333: Kiedy w końcu grafika zastąpi aktorów?

3



Dziś kolejne pytanie o szczegóły techniczne. Odpowiada David Dozoretz z ILM.



P: Czy myślicie, że cyfrowa animacja kiedyś będzie tak zaawansowana, by można było renderować postaci, które będą wyglądać identycznie jak ludzcy aktorzy? O: Wierzę, że zarówno technologia cyfrowej animacji jak i artystyczne aspekty będą się rozwijać. Już jesteśmy w stanie tworzyć bardzo fotorealistyczne postaci, ale jednocześnie wciąż jest wiele rzeczy do dopracowania. Musimy więcej nauczyć się jak działają mięśnie, skóra i interakcje z ubraniami. Pewnego dnia będziemy w stanie tworzyć postaci lepsze niż dziś. Cyfrowi bohaterowie, którzy będą stworzeni w przeciągu kilku lat, będą wyglądać tak realistycznie jak ludzcy aktorzy, ich skóra, włosy, ruchy będą dla widowni realistyczne i nie będą się odróżniać na ekranie od ludzi.

K: Po jakiś 18 latach od tego pytania technologia poszła do przodu, ale stworzenie w pełni animowanego aktora okazało się być trudnym zadaniem. Bez problemu można stworzyć cyfrowy obraz, który wygląda realistycznie, ale wszystkie aspekty ruchu wymagają trochę więcej pracy i masy zmiennych, które nie są normalnie brane pod uwagę. W „Łotrze 1” tworząc cyfrowe maski Tarkina czy Lei wykorzystano aktorów i technikę motion-capture, wygląda to dość ciekawie, ale wciąż jeszcze nie udało się wygenerować realistycznych twarzy Carrie Fisher czy Petera Cushinga. Podobne technologie rozwijają się w ostatnich latach bardzo szybko.

Alan Tudyk w roli papugi!

2

Dziś na ekrany wchodzi „Aladyn” (Aladdin) w reżyserii Guya Ritchiego. W filmie zobaczymy, a raczej usłyszymy między innymi odtwórcę roli K-2SO, czyli Alana Tudyka (oczywiście w wersji bez dubbingu). Ponadto występują: Will Smith, Naomi Scott i Mena Massoud.

Film jest aktorską wersją baśni Disneya z lat 90., bazującej na historii Aladyna, który odkrywa magiczną lampę skrywającą dżina.

P&O 331: Jak wyglądał proces przesiewania projektów u George’a Lucasa?

10



Dziś kolejne pytanie o sposób pracy artystów projektowych. Odpowiada Doug Chiang


P: Jak wyglądał proces przesiewania projektów? Na przykład jak zdecydowano się na finalny podracer Anakina? Czego próbowano i co odpuszczono?

O: Mieliśmy raz w tygodniu spotkania z Georgem, zwykle w piątki. Tam George recenzował nasze projekty, które powstały w ciągu tygodnia. Zawsze starałem przedstawić George’owi trzy warianty do decyzji, konserwatywną, ekstremalną i coś po środku. George wybierał tę, która najlepiej mu pasowała i rozwijałem ją przez następny tydzień. Często ten proces rozwijania pomysłu trwał kilka tygodni.

Kontynuacje „Willow” i „Indiany Jonesa”

11

Wygląda na to, że Lucasfilm w końcu dojrzewa do kontynuowania innych dzieł George’a Lucasa. O piątym „Indiana Jonesie” już słyszeliśmy. Ostatnim razem scenariusz od nowa pisał Jon Kasdan (współscenarzysta „Hana Solo”). To już nie jest aktualne. Zastąpił go Dan Fogelman, który zmieni między innymi McGuffin, a tym samym pisze scenariusz od początku. Nie wiadomo jak to wpłynie na datę premiery wyznaczoną na 9 lipca 2021.

Ale prawdziwą ciekawostką jest to o czym miał być piąty „Indiana Jones”. Według MakingStarWars, film miał się koncentrować na poszukiwaniu legendarnego złotego pociągu z Wałbrzycha. Tu warto przypomnieć, że parę lat temu krążył po sieci żart o właśnie takim filmie. Czy faktycznie to był pomysł Kasdana? Czy może MakingStarWars coś pokręciło, nie wiadomo. Jeszcze jedna plotka mówi, że w filmie mógł się pojawić Short Round, zaś klimat miejscami by nawiązywał do kopalń znanych z „Świątyni Zagłady”.

Jeśli piąty Indy nie zostanie opuszczony, jest szansa, że będzie to kolejna po „Skywalker. Odrodzenie” premiera kinowa Lucasfilmu, przed kolejną fazą „Gwiezdnych Wojen”.



Jon Kasdan nie ma szczęścia, co do projektów filmowych w Lucasfilmie. Potencjalna kontynuacja „Solo” na którą liczył także została skasowana. Na szczęście Jon dostał jeszcze jedną szansę. Otóż ma napisać scenariusz serialu bazującego na jeszcze jednym dziele George’a Lucasa, czyli „Willow”. Serial będzie wyprodukowany na platformę Disney+ i prawdopodobnie wróci w nim Warwick Davis. Ciekawe, czy zobaczymy też Vala Kilmera?

Tu warto dodać, że pomysł na serial „Willow” nie jest nowy. W Lucasfilmie powracał, co parę lat. Najbardziej zaawansowanym pomysłem był serial animowany, który miał powstać w studiu Nelvana, ale nigdy nie doszło to do skutku. Sam Warwick nie raz przebąkiwał coś o sequelu. Zresztą Ron Howard także wspominał o takiej możliwości (choć nie mówił, iż chce koniecznie wrócić jako reżyser). Być może więcej na ten temat dowiemy się przy okazji D23, kiedy to Disney powinien zdradzić plany odnośnie Disney+.

Peter Mayhew nie żyje...

40

Z wielkim smutkiem przekazujemy Wam informację podaną przed chwilą przez rodzinę aktora na Facebooku. Peter Mayhew, znany nam z roli Chewbacki, zmarł wieczorem 30 kwietnia 2019 roku w wieku 74 lat w swoim domu w północnym Texasie. W rolę Wookiego wcielił się nie tylko w oryginalnej trylogii Gwiezdnych Wojen, ale także w "Zemście Sithów" i "Przebudzeniu Mocy". W ostatnich latach aktor zmagał się z chorobą i przez większość czasu przykuty był do wózka inwalidzkiego, co nie przeszkadzało mu aktywnie uczestniczyć w spotkaniach z fanami. Przyczyna śmierci nie została podana do wiadomości publicznej.

P&O 329: Czy animatyka zastąpi scenopisy?

2



Dziś techniczne pytanie o przyszłość kinematografii. Odpowiada David Dozoretz z ILM / Lucasfilm (dział prewizualizacji).

P: Czy myślisz, że animatyka kiedyś całkowicie zastąpi ręcznie rysowane scenopisy?

O: Abslolutnie nie. Scenopisy wciąż są najszybszą drogą by komunikować pomysł. Problem polega na tym, że one wciąż są dwuwymiarowymi obrazkami, podczas gdy film to bardziej ruchome medium. Dlatego animatyka lepiej oddaje to jak powinien wyglądać finalny film, ponieważ tam mamy poruszający się, nagrany obraz. Animatyka i scenopis nigdy nie będą dla siebie substytutami. Są narzędziami komplementarnymi. Ponadto mamy najlepszy wydział artystów na świecie. Dlatego używamy ich tyle ile możemy.

Vox: Koniec gry

8

Dziś na nasze ekrany wszedł film „Vox Lux” Brady’ego Colberta (scenariusz i reżyseria) z Natalie Portman w roli głównej. Ponadto występują Jude Law, Stacy Martin, Jennifer Ehle i inni.

The f***ing show must go on! Celeste była nastolatką, kiedy wielka tragedia wywindowała ją na szczyty sławy i zrobiła z niej gwiazdę muzyki pop. Od tej pory media śledziły każdy jej ruch, a jej kariera rozwijała się w cieniu zjawisk, które naznaczyły XXI wiek: ataków terrorystycznych, szkolnych strzelanin, medialnej rewolucji. Dzisiaj Celeste nie jest już tą samą osobą. Po skandalicznym incydencie, który o mały włos nie zrujnował jej kariery, chce wrócić na scenę. Musi ponownie zmierzyć się ze wspomnieniami sprzed lat, a w dodatku – przygotować się do wielkiej trasy koncertowej.

Hipnotyczna, prowokująca i elektryzująca opowieść o życiu i karierze wielkiej gwiazdy pop. Oryginalne piosenki do filmu stworzyła SIA, jedna z najpopularniejszych wokalistek XXI wieku.

(Opis dystrybutora)



Jeśli komuś mało Natalie Portman, to przewija się ona przez chwilę w jeszcze jednym filmie –„Avengers: Koniec gry” (Avengers: Endgame). To kolejna odsłona uniwersum Marvela. Reżyserują Anthony Ruso i Joe Ruso. Scenariusz napisali: Christopher Markus i Stephen McFeely. Poza Natalie występuje także Samuel L. Jackson, Jon Favreau, Taika Waititi i cała masa innych aktorów, w tym Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Scarlet Johansson, Zoe Saldana, Rene Russo, Tilda Swinton, Michael Douglas, Michelle Pfeiffer, William Hurt, Vin Diesel, Bradley Cooper, Gwyneth Paltrow, Robert Redford, Josh Brolin. Jon Favreau jest jednym z producentów tego filmu. Muzykę skomponował Alan Silvestri.

Po dewastujących wydarzeniach poprzedniej części, Avengersi muszą odczynić to co zostało zniszczone i przywrócić prawo i sprawiedliwość we wszechświecie.

Horror, bajka i romansidło

3

Dziś coś dla fanów horroru. Do naszych kin wszedł właśnie film „To my” (Us) Jordana Peele, który jest także autorem scenariusza. W rolach głównych występują: Lupita Nyong’o (Maz), Winston Duke, Elisabeth Moss, Tim Heidecker, Shahadi Wright Joseph i Evan Alex.



Rodzina z dziećmi odpoczywa sobie, jednak te chwile szybko stają się chaosem ze względu na tajemnicze istoty, które nie mają dobrych intencji.



Za tydzień kolejne dwie produkcje z ludźmi ze Starwarsówka. Po pierwsze „Dumbo” Tima Burtona, czyli aktorski remake klasycznej baśni Disneya. Scenografię tam robił Richard Heinrichs („Ostatni Jedi”). W filmie występują: Lucy DeVito, Eva Green, Colin Farrell, Danny DeVito, Joseph Gatt, Michael Keaton i Alan Arkin.

Dumbo to słoń, który ma wielkie uszy. Czynią go one jednak wyjątkowym, bo dzięki nim może latać.



Kolejna produkcja to dramat wojenny i romans jednocześnie. Film kostiumowy, więc gra w nim Keira Knightley (Sabe). Mowa oczywiście o „W domu innego” (The Aftermath) Jamesa Kenta. Poza Keirą występują: Jason Clarke i Alexander Skarsgård.

Powojenne Niemcy, rok 1946. Rachael Morgan (nominowana do Oscara Keira Knightley) przybywa do zrujnowanego Hamburga w środku mroźnej zimy, by dołączyć do swego męża, Lewisa (Jason Clarke), brytyjskiego pułkownika, któremu powierzono zadanie odbudowania miasta. Gdy tylko przekraczają próg nowego domu, Rachael ze zdumieniem odkrywa, że Lewis podjął zaskakującą decyzję: pozwolił, by dzielili wspaniałe domostwo z jego poprzednim właścicielem, niemieckim wdowcem (Alexander Skarsgård) i jego zbuntowaną córką. W pełnej napięcia atmosferze wrogość i smutek szybko ustępują miejsca namiętności i zdradzie... Reżyseria: James Kent („Testament młodości”). Ekranizacja powieści Rhidiana Brooka.
[Opis dystrybutora]

P&O 323: Jak się robi scenografię na postawie projektu?

4



Dziś kolejne pytanie do Gavina Bocqueta, scenografa prequeli, o spsosób jego pracy.



P: Jakie są podstawowe kroki przy przekształcaniu pomysłów i konceptów artystycznych w trójwymiarowe plany? Jak decydujesz, co zmodyfikować, by projekt mógł stać się rzeczywisty?

O: Jest wiele różnych dróg by przenieść pomysły koncepcyjne w ostateczną scenografię. Czasem braliśmy rysunki bezpośrednio od grupy artystów Douga Chianga, a następnie bardzo precyzyjnie interpretowaliśmy je tworząc trójwymiarową, pełnowymiarową dekorację. Innym razem, choćby z Gunga City, braliśmy podstawowe pomysły miasta będącego podwodnym bąblem, i pokazywaliśmy je George’owi Lucasowi już w formie modeli projektów. Te modele z czasem stawały się bardziej szczegółowe, zwłaszcza gdy mieliśmy wystarczająco informacji by móc zacząć myśleć jak chcemy to przełożyć na pełnowymiarową scenografię.

To właśnie kapitan przeszkadzam

36

Już dziś w naszych kinach można oglądać najnowszą produkcję z fabryki Marvela, pod tytułem „Kapitan Marvel” (Captain Marvel). Reżyserują Anna Boden i Ryan Fleck. Razem z Genevą Roberston-Dworet odpowiadają także za scenariusz. W filmie występują - Samuel L. Jackson (Mace Windu), Ben Mendelsohn (Orson Krennic), a także Jude Law, Annette Bening, Djimon Hounsou i Brie Larson w roli tytułowej.

To kolejny odcinek superbohaterskiej sagi Marvela. Tym razem wprowadza nową postać. Carol Danvers staje się jedną z najpotężniejszych istot w całej galaktyce podczas starcia dwóch obcych ras.



Na większe urozmaicenie repertuaru kin trzeba poczekać do przyszłego tygodnia. Na ekrany wchodzi wówczas melodramat – „To właśnie życie” (Life Itself) Dana Fogelmana, który jest także scenarzystą tego filmu. Występują Oscar Isaac (Poe Dameron), Olivia Wide, Annette Bening, Olivia Cooke, Antonio Banderas i Samuel L. Jackson.

Złożona z kilku nowel historia rodziny z Nowego Jorku, której losy znaczone są licznymi tragediami. Punktem wyjścia tej opowieści jest pytanie co by było gdyby: gdyby rodzice nigdy się nie spotkali, gdyby nie doszło do wypadku, gdyby ktoś w porę zauważył pędzący autobus. Reżyser Dan Fogelman zwraca uwagę na kruchość ludzkiego życia i na to, że z kluczowymi decyzjami nie warto zwlekać, bo w końcu może być za późno.
(opis festiwalowy)



Kolejna propozycja to „Przepraszam, że przeszkadzam” (Sorry to Bother You) Bootsa Rileya, który także napisał scenariusz. Występują: LaKeith Stanfield, Tessa Thompson, Jermaine Fowler, Dany Glover i Forrest Whitaker (Saw Gerrera).

Dzisiejsze Oakland, czarnoskóry telemarketer Cassius Green (Lakeith Stanfield) odkrywa magiczny klucz do sukcesu w zawodzie. Tyle że szybko wpada w machinę sukcesu, która wprawdzie zapewnia mu finansowy sukces, ale psuje relacje z dziewczyną, Detroit (Tessa Thompson), uliczną artystką, będącą częścią artystycznego kolektywu twórców w stylu Banksy’ego. Kiedy koledzy Cassiusa rozpoczynają strajk w sprawie ucisku, on ulega czarowi swego uzależnionego od kokainy szefa Steve’a Lifta (Armie Hammer), który proponuje mu pieniądze, o jakich Cassius nawet nie śnił.
(opis dystrybutora)

Archiwum wiadomości dla działu "Świat Filmu"

Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.