The Mandalorian

„The Mandalorian” najchętniej oglądanym serialem

9

Jak donosi Parrot Analytics, „The Mandalorian” był najbardziej popularnym serialem ze wszystkich nowości, jakie się pojawiły ostatnio w serwisach streamingowych. Oczywiście pod uwagę wzięto jedynie USA. Zainteresowanie serialem Jona Favreau było 55 razy większe niż średnie zainteresowanie przeciętnym serialem w tym samym czasie. Analitycy zauważają, że w ciągu 24h od otwarcia Disney+ usługę zasubskrybowało 10 milionów widzów. Wielu z nich właśnie ze względu na „The Mandalorian”.

A skoro już przy zainteresowaniu jesteśmy, to chodzą różne słuchy, że lada moment (znaczy w tym miesiącu) powinniśmy zobaczyć w końcu zwiastun drugiego sezonu. Daty krążą różne. Choćby 21 lub 22 sierpnia. W każdym razie Jordan Maison potwierdził, że słyszał, iż zwiastun pojawi się niebawem.



Na koniec zaś filmik o tym jak tworzono IG-11. Film przygotowała firma Hybride Technologies. Choć sami twórcy przyznają, że wkład w postać droida, czyli jego charakter i głos, to także zasługa Taiki Waititiego.

„The Mandalorian” zgodnie z planem

11

Wczoraj podczas rozmowy z akcjonariuszami, Bob Chapek zapowiedział a raczej zapewnił, że drugi sezon „The Mandalorian” idzie zgodnie z planem i zobaczymy go na Disney+ jesienią. Chapek pochwalił się też, że Disney+ ma już 60 milionów abonentów. Akcjonariusze mają w tym roku mieć specjalne spotkanie dedykowane planom wobec Disney+. Pewnie wtedy dowiemy się czegoś więcej o kolejnych serialach.





Szczęśliwie, że mamy w obsadzie Giancarlo Esponito. Ten przy okazji wywiadów czasem coś wspomni, tak też było i tym razem. Przede wszystkim po raz kolejny poruszył temat mrocznego miecza. Dowiemy się więcej o tej antycznej broni, jej przeszłości i jak wpadła w ręce moffa Gideona. Giancarlo twierdzi, że jest to jeden z kluczowych elementów fabularnych drugiego sezonu. Podobnie jak rozwój jego postaci, przeszłość Gideona jest kluczem do jego obecnych działań.

Wcześniej Esponito informował, że walczył na planie rekwizytem w kształcie mrocznego miecza i zdarzyło mu się go połamać. Aktor jest też w kontakcie z Jonem Favreau, który obecnie pracuje nad trzecim sezonem.

15 nominacji do Emmy dla „The Mandalorian”

12



Wygląda na to, że „The Mandalorian” to nie tylko sukces na Disney+, ale serial został także doceniony w środowisku branżowym. Dostał 15 nominacji do nagród Emmy. Poniżej lista.
  • Najlepszy serial
  • Najlepszy występ gościnny w serialu - Giancarlo Esposito jako Moff Gideon – „The Mandalorian” odcinek 8 „Redemption”.
  • Najlepszy aktor głosowy - Taika Waititi jako IG-11 w 8 odcinku – „Redemption”
  • Najlepsza scenografia w odcinku półgodzinnym – „The Mandalorian”, odcinek 1 – Anderw L. Jones, Jeff Wisniewski, Amanda Serino
  • Najlepsze zdjęcia w odcinku półgodzinnym – odcinek 7 „The Reckogning” - Greig Fraser i Baz Idoine
  • Najlepsze kostiumy w serialu SF/fantasy – odcinek 3 „The Sin” – Joseph Porro, Julie Robar, Gigi Melton, Lauren Silvestri.
  • Najlepszy montaż obrazu – odcinek 2 „The Child” – Andrew S. Eisen, odcinek 4 „Sanctuary” – Dana E. Glauberman i Dylan Firshein, odcinek 8 – „Redemption” – Jeff Seibenick (trzy różne nominacje)
  • Najlepszy makijaż – odcinek 6 „The Prisoner” – Brian Spine, Alexei Dmitriew, Carlton Coleman, Samantha Ward, Scott Stoddard, Mike Ornelaz i Sabrina Castro.
  • Najlepsza muzyka – odcinek 8 “Redemption” - Ludwig Göransson
  • Najlepszy montaż dźwięku (do półgodziny) – odcinek 1 - David Acord, Matthew Wood, Bonnie Wild, James Spencer, Richard Quinn, Richard Gould, Stephanie McNally, Ryan Rubin, Ronni Brown i Jana Vance.
  • Najlepsze miksowanie dźwięku (do półgodziny) – odcinek 2 „The Child” – Shawn Holden, Bonnie Wild, Chris Fogel
  • Najlepsze efekty specjalne – odcinek 2 „The Child” – Richard Bluff, Jason Porter, Abbigail Keller, Hayden Jones, Hal Hickel, Roy Cancino, John Rosengrant i Enrico Damm oraz Landis Fields.
  • Najlepsza choreografia kaskaderów – Ryan Watson
Ponadto w kategorii Najlepszy aktor drugoplanowy nominowano Giancarlo Esposito za „Better Cell Saul”. Zaś jako wśród najlepszych aktorek drugoplanowych znalazły się Laura Dern („Big Little Lies”) i Thandie Newton („Westworld”). Zaś za gościnny występ w serialu komediowym nominowano Adama Drivera i Phoebe Waller-Bridge (Saturday Night Live).

W kategorii najlepszy program dla dzieci nominowano „Ruch Oporu” – Brandon Auman, Athena Yvette Portillo, Dave Filoni, Justin Ridge, Sareana Sun, Shuzo John Shiota, Daisy Fang i Jack Liang.

Wręczenie 72 nagród Emmy odbędzie się 20 września 2020. Ceremonie będzie transmitować w USA telewizja ABC.

StageCraft, czyli ekrany ledowe z „The Mandalorian”

oficjalna
10

Jedną z największych nowości technologicznych, która pojawiła się w serialu „The Mandalorian”, było coś, co nazywali StageCraft. To coś, co sprawiło, że niebieskie i zielone ekrany mogą odejść do lamusa. Zaś twórcy mogą nagrywać sceny z aktorami bezpośrednio w środowisku wygenerowanym komputerowo w dodatku w czasie rzeczywistym. Wszystko dzięki potężnym owiniętym ekranom LED.



Jan Favreau przyznaje, że eksperymentował z tą technologią jeszcze przy poprzednich projektach. To podejście pozwala uzyskać synergię zalet filmu i gry. Mieć kamerę i renderowanie 3D jednocześnie. Richard Blufff, nadzorujący efekty specjalne porównuje wręcz Favreau do Lucasa, który zawsze szukał nowych sposób realizacji, w szczególności, gdy miał w głowie swój serial aktorski. StageCraft to innowacja, rozwinięta przez Industrial Light & Magic oraz firmy z nimi współpracujące. Dzięki temu udało się nagrać wiele ujęć z „The Mandalorian” w fotorealistycznych środowiskach, generowanych komputerowo. Jednocześnie przed ekranami znajdowały się rekwizyty i aktorzy.

Brian Bar, który operował te ekrany potwierdza, że właściwie jest to dokładnie ta sama technologia, co olbrzymie ekrany LEDowe na Time Square w Nowym Jorku. Podstawowym celem tej innowacji było to, by łatwo te ekrany się rozwijało i wyświetlało tło fizycznego planu. Dzięki temu można tam wyświetlać właściwie dowolną rzecz, więc mamy dokładnie zaletę zielonych ekranów. Nie ma potrzeby budowania wszystkiego. Jednocześnie aktorzy i ekipa widzą, coś co jest finalnym efektem lub bardzo go już przypomina. Są zanurzeni w to co widzą, zdecydowanie bardziej niż w przypadku malowanego tła. To zaleta lokacji czy pełnej dekoracji. Pozwala to bardziej skupić się na ukazywaniu historii i świata.



Ekrany LED były już wykorzystywane przy innych filmach gwiezdno-wojennych Disneya (efekty Łotra 1), to StageCraft jest czymś więcej, to także oprogramowanie. Dzięki wsparciu Kathleen Kennedy, Jon Favreau a także producent Dave Filoni i operator Greig Fraser („Łotr 1”) na sześć miesięcy przed rozpoczęciem zdjęć razem z ILM podjęli współpracę z kilkoma partnerami. Byli wśród nich Epic Games (twórcy Unreal Engine), a także firmy Golem Creations, Fuse, Lux Machina, Profile Studios, NVIDIA czy ARRI. Razem udało im się stworzyć prototyp zwany Volume, czyli technologię, która pozwalała stworzyć komputerową, animowaną ścianę. Wszyscy podkreślają, że to jest dokładnie ten kierunek, o którym mówił George Lucas, gdy chciał zmniejszyć koszt swojego serialu.

Bluff dołączył do ILM w dużej mierze pod wpływem ich innego osiągnięcia, czyli dinozaurów w „Jurassic Park”. Zainteresował się technologią w służbie kina, teraz cieszy się, że mógł wnieść ją na kolejny poziom. Czuje się pionierem. Bluff zaczął pracę w ILM przy „Zemście Sithów”. Tu dość mocno pracował z Kimem Libreri z Epic Games, który już przy „Przebudzeniu Mocy” pełnił rolę nadzoru technologicznego. Zresztą Bluff i Liberi poznali się w ILM. Teraz ich drogi zawodowe skrzyżowały się ponownie. W marcu 2018 pracowali aktywnie nad rozwojem technologii. 10 czerwca 2018 mieli mały ekran LED Volume i wykonali test. Ekran był podłączony do kamery i wyświetlał kilka testowych środowisk. Wszystko po to by pokazać, że to działa.



Dziś może brzmi to banalnie, ale wcale tak nie było. Testy wskazały, że wiele środowisk wygenerowanych przez komputer nie działało, czy to ze względu na tekstury, czy oświetlenie. Wyglądały źle. Ale właśnie te próby nauczyły ich jak tworzyć właściwe środowiska. Używali zdjęć prawdziwych pustyń czy lodowców (nawiązując do Tatooine czy Hoth). Czasem efekt był właśnie taki jak w przypadku klasycznych obrazów tła.

Ostatnim etapem testów w ILM były środowiska 3D, które miały wiele nakładających się obrazów. Użyto tu zdjęć z prawdziwej lokacji, Angel Island w San Francisco. Przygotowano wszystko, ubrano aktora w kostium Mandalorianina i zaczęto testy. Zadziałało. To nie była wielka, otwarta przestrzeń, raczej mały fragment studia, ale zdjęcia wyglądały przekonywująco prawdziwie. Ludzie nabierali się, myśleli, że to prawdziwe ujęcia. To był moment, w którym w ILM zrozumiano, że ta technologia zadziała.

Miesiąc później w Los Angeles na planie „The Mandalorian” zbudowano ledowy ekran Volume o wysokości ponad 6 metrów, pokrywający 270 stopni i składający się z 1326 mniejszych ekranów. Ten półokrąg miał średnicę prawie 23 metrów. To miejsce, którym zajmował się scenograf Anrew Jones i jego ekipa.

StageCraft nie tylko wspomaga produkcję filmową, powoduje że aktorzy lepiej widzą, co się dzieje. Ale także ma inne praktyczne aspekty. Zdecydowanie łatwiej operuje się światłem i odbiciami. W dodatku skraca czas potrzebny na postprodukcję. Tła właściwie są już zrobione i to bez kompromisu w sprawie jakości grafiki. Dodatkowo pozwala także na szybkie podejmowanie decyzji o ewentualnych zmianach w lokacjach. Kim Libreri twierdzi, że to trochę jakbyśmy kręcili film wewnątrz gry komputerowej, a przynajmniej świata z gry komputerowej. Ale to nie musi być generowany świat, może być nagrany na lokacji. A potem możemy wracać do niego przez wiele lat.



Favreau eksperymentował z ekranami LED w „Księdze dżungli”. Jednak najbardziej znany przykład to „Grawitacja” i to ona zainspirowała „Łotra 1”. Nie jest to jednak jedyna technologia, Favreau zarówno w „Księdze dżungli” jak i „Królu lwie” pracował nad wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej. Bluff wspomina, że Jon mocno naciskach na użycie i sprawdzenie nowych technologii. To bardzo pchnęło sprawy do przodu. Dodatkowo, jak wspomina Libreri, doświadczenie Filoniego z animacją komputerową zdecydowanie tutaj pomogło.

Obecnie w ILM ekipa inżynierów zajmująca się StageCraft i jego obsługą bywa nazywana żartobliwie „Brain Bar”. Pracując nad drugim sezonem „The Mandalorian” mieli szansę poprawić swoje dzieło, doszlifować je i nauczyć się jeszcze bardziej precyzyjnego użycia. Sezon pierwszy kończyli Odcinkiem 6 i ujęciem z „Razor Crest”. Było to dla nich najtrudniejsze zadanie, ale w drugim sezonie robili rzeczy jeszcze bardziej skomplikowane. Co, nie zdradzili, zobaczymy jesienią. Jak wiemy, StageCraft zostanie użyty także przy serialu o Obi-Wanie oraz pewnie pozostałych w produkcji.

„Disney Gallery: The Mandalorian” #108

Disney+
4

Za nami premiera ostatniego odcinka dokumentu „Disney Gallery: The Mandalorian”, noszącego tytuł Connections. To najdłuższa część tej produkcji. Przez 38 minut twórcy wspominają easter eggi, fan service i własne dziecięce doświadczenia z SW.
Nad wszystkim zaś unosi się nieśmiertelny duch George'a Lucasa, o czym wspomina Jon Favreau w kontekście tworzenia:

Because we’re not George Lucas. We’re just filmmakers who grew up watching it. Just because we say it, doesn’t mean it’s cool.

Warto o tym pamiętać w kontekście Gwiezdnych Wojen Disneya. Z ciekawostek godnych wspomnienia można wymienić:
1. IG-88 z TESB było wykonany z części zamiennych wykorzystywanych w scenografii kantyny z Mos Eisley i nie poruszał się, bo przykręcono go do podłoża. Ale i tak efekt był piorunujący.
2. Oglądanie SW bez odnajdywania swojego wewnętrznego dziecka... jest inne. Inne niż założył Lucas, a co potwierdza Dave Filoni (z czym skromny autor tego newsa mógłby usilnie polemizować, ale to nie miejsce i czas).
3. Mark Hamill podłożył głos droida-barmana z kantyny w Mos Eisley, który jest tym samym droidem w pałacu Jabby, wydającym robotom polecenia i który powiedział o R2D2 „feisty little one”.
4. W scenie kantynowej pojawia się R5-D4 z farmy Larsa, nadal ze śladami wybuchu motywatora.
5. Fani z 501 zostali zaproszeni do udziału w finałowej scenie z Moffem Gideonem, gdzie mieli zwiększyć liczebność imperialnych żołnierzy.

Na koniec moja własna 'ciekawostka': całość dokumentu trwa (wg imdb) 225 minut. 8 odcinków. Tyle samo ma serial. Który trwa 315 minut.
Tyle.

„Disney Gallery: The Mandalorian” #107

Disney+
2

Kolejny piątek za nami, a jako że świętowałem wczoraj ze znajomymi Paragwajczykami rocznicę zakończenia wojny o Chaco, to news jest dzisiaj. Ale ciągle aktualny w kraju, gdzie nie ma dostępu do platformy Disney+. Na której odbyła się wczoraj premiera siódmej już części dokumentu „Disney Gallery: The Mandalorian”, nosząca tytuł Score. Odcinek poświęcony jest w całości ścieżce dźwiękowej i jej kompozytorowi - Ludwigowi Göranssonowi. A jak wiemy, chociażby z naszego Forum, wszystkie Ludwiki to fajne chłopaki.

Z godnych odnotowania ciekawostek warto wspomnieć o przygotowaniu do tworzenia muzyki w postaci zebrania masy instrumentów, scenariusza i zamknięciu się w studiu na miesiąc tylko z nimi. I bez komputera, co w kontekście poprzednich odcinków dokumentu wydaje się wręcz ekstrawaganckim podejściem. Klasyką za to okazało się wsparcie dźwięków Ennio Morricone ze spaghetti-westernów oraz Fumio Hayasakiego i Masaru Satô z twórczości Akiro Kurosawy. Göransson chciał oddać muzyką emocje Mandalorianina, którego twarzy nie widzimy na ekranie. Nie sposób też nie wspomnieć o Johnie Williamsie, którego twórczość (jak się okazuje) jest w SW czymś na kształt piorunochronu przed fanami, stąd m.in. współpraca Ludwiga z 80-osobową orkiestrą na późniejszym etapie produkcji.


Przecieki o roli Ahsoki w drugim sezonie „Mandalorianina”

StarWarsNewsNet
13



Jesienią tego roku zobaczymy drugi sezon serialu „Mandalorianin”, którego twórcą jest Jon Favreau. Jakiś czas temu ujawniono informację, że angaż w serialu dostała Rosario Dawson, która zagra Ahsokę Tano. Poniżej znajdziecie kilka przecieków na temat jej roli, które zdobył portal StarWarsNewsNet. Uwaga na możliwe spoilery.

Według źródeł portalu Ashoka będzie nosić w serialu szary płaszcz z kapturem, Jej cały wygląd będzie bardziej zbliżony do tego jaki mogliśmy obserwować w końcówce "Wojen Klonów", niż w "Rebeliantach". Najprawdopodobniej najpierw zobaczymy ją w kapturze, ale po tym jak go zdejmie będziemy mogli w pełni zobaczyć jej lekku.

Ahsoka będzie nosiła miecz świetlny - przynajmniej jeden o niebieskim ostrzu i wg przecieków użyje go w trakcie drugiego sezonu. Źródła nie były w stanie potwierdzić czy będzie to tylko jeden miecz czy też dwa. W każdym razie Ahsoka weźmie udział w walce, a jej rola ma nie być małym cameo.

O dacie premiery drugiego sezonu

9

W jednym z ostatnich wywiadów Jon Favreau wypowiedział się na temat daty premiery drugiego sezonu „Mandalorianina”. Premiery wielu seriali zostały przełożone z uwagi na panującą na świecie sytuację wywołaną epidemią koronawirusa. Producent przyznał, że w ich przypadku mieli o tyle dużo szczęścia, że zdjęcia do serialu zostały ukończone przed ograniczeniami wprowadzonymi z uwagi na epidemię. Dzięki temu byli w stanie dalej zdalnie pracować nad montażem i efektami specjalny. Sama premiera z uwagi na to nie będzie opóźniona i drugi sezon zadebiutuje w październiku.



W innym wywiadzie Bryce Dallas Howard opowiedziała trochę na temat tego jak wpadli na pomysł ujęcia, które później wielokrotnie było wykorzystywane w internecie przez fanów. Chodzi o „małego Yodę” popijającego zupę w czwartym odcinku. Bryce przyznała, że na planie prawie cały dzień przebywały jej dzieci i się dopytywały ciągle gdzie jest maluch. Podłapał to Jon Favreau i stwierdził, że skoro dzieci zastanawiają się gdzie jest malec i czy jest bezpieczny to należy go pokazać.

„Disney Gallery: The Mandalorian” #106

Disney+
3

Pierwszy piątek czerwca to w tym roku nie tylko Światowy Dzień Środowiska, ale i czas premiery szóstej części „Disney Gallery: The Mandalorian”, dokumentu o tworzeniu pierwszego w historii serialu SW. Dzisiejszy odcinek nosi tytuł Visualization/(Process) i opisuje w jaki sposób Jon Favreau wraz z ekipą wykorzystali proces wstępnej wizualizacji, aby ożywić i przenieść szkice koncepcyjne na mały ekran.

Mamy więc nawiązanie do westernów i kina Kurosawy, ale także mangi 'Samotny wilk i szczenię'. Wszelkie rysunki postaci i konkretnych scen były przenoszone w procesie przed-produkcyjnym na makiety CGI. Tej techniki Jon uczył się od specjalistów z Walt Disney Animation i Pixar Animation Studios (pre-visualization, pre-vis). Praktycznie zaowocowało to np. zmianą koncepcji wyglądu postaci droida-strażnika z odcinka szóstego, gdy na pre-visie okazało się, że jednak potrzebne będą mu ręce i nogi.

„Disney Gallery: The Mandalorian” #105

Disney+
1

Ostatni majowy piątek dał nam premierę nowego odcinka dokumentu „Disney Gallery: The Mandalorian”, dostępnego na platformie Disney+. Nosi tytuł Practical i właśnie praktycznie pogłębia tematykę zeszłotygodniowego w temacie kostiumów, animatroniki i modeli.

Mamy więc informacje jak dany element efektów specjalnych miał bezpośrednie przełożenie na konkretną scenę i jak pilnowano by nie popisywać się możliwościami dla samego popisu, ale by wszystko harmonijnie współgrało z założeniami scenariusza. Można też wyłowić takie smaczki jak powrót do SW Tony'ego McVeya, twórcy (ukochanego przez autora tego newsa) Salaciousa Crumba.

Poza tym olbrzymią część tego odcinka wypełnia niepozorny, acz oczywisty zwycięzca pierwszego sezonu, czyli dziecko rasy Yody - w skrócie "the baby". Dowiadujemy się o nim chyba wszystkiego, zaryzykuję stwierdzenie, że można by to podciągnąć pod marketingowy cykl życiowy produktu. Są więc szkice koncepcyjne Filoniego (więc już wiadomo komu można za ten zielony cud dziękować), projekty lalkarskie, aż po finalną animatronikę i CGI, która (zdaniem Favreau) nigdy nie da nam tylu szczegółów co czterech lalkarzy pracujących przy "dziecku".

Archiwum wiadomości dla działu "The Mandalorian"

Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.