Klasyczna Trylogia

„Imperium kontratakuje” w kinach w wersji standardowej

10



Wczoraj na naszych ekranach ponownie zagościło „Imperium kontratakuje”. Niestety są też złe wieści. Po pierwsze w Polsce film jest dostępny jedynie w sieci Multikino, które otworzyło się w pełni jedynie w Warszawie i Poznaniu. Mieszkańcy innych miast muszą na razie obejść się smakiem. Niestety nie wiadomo kiedy te inne kina ruszą i czy będą grać V Epizod.

Druga zła informacja jest taka, że Disney wycofał się z pierwotnych planów udostępnienia w kinach wersji 4K. Pierwotnie Vue (właściciel sieci Multikino) podało, że będzie wyświetlana najnowsza wersja, niestety obecnie wygląda na to, że jest to standardowe, kinowe 2K. Jeśli ktoś chce zobaczyć film w wersji Ultra HD, musi skorzystać albo z Disney+ (wciąż niedostępne w Polsce i wielu innych krajach) lub kupić blu-ray 4K (także bez polskiego wydania).

Zobaczymy też jakie będzie zainteresowanie klasyką i jak długo Multikino zdecyduje grać film Irvina Kershnera w naszych kinach.

„Imperium kontratakuje” w polskich kinach od 3 lipca [Aktualizacja]

31



Wygląda na to, że sieć Vue, która wprowadzi w Wielkiej Brytanii „Imperium kontratakuje” do kin, zrobi to samo także i w Polsce. Od 3 lipca w ramach powrotów kin w sieci Multikino będziemy mogli zobaczyć V Epizod „Gwiezdnych Wojen” w reżyserii Irvina Kershnera. Film będzie w wersji oryginalnej, bez napisów. Będzie to zapewne najnowsza wersja, przygotowana pod dystrybucję na Disney+ i Blu-ray 4K.



Już 3 lipca na wielkie ekrany Multikina wleci monumentalne dzieło science-fiction i film uznawany za najlepszą część "Gwiezdnych wojen". Część V, czyli "Imperium kontratakuje" do dziś zachwyca dojrzałym podejściem, świetnymi sekwencjami akcji oraz efektami specjalnymi, które do dziś robią wrażenie. Weźmy raz jeszcze udział w monumentalnej bitwie na Hoth, gdzie wśród śnieżnej zamieci rebelianci rozpaczliwie bronią się przed siłami Imperium, pośród których największe wrażenie robią maszyny kroczące AT-AT. Przeżyjmy ponownie perypetie załogi Sokoła Millenium borykającej się z kolejnymi uszkodzeniami statku i obserwujmy rosnące uczucie między Hanem Solo i Leią Organą. Ponownie spotkajmy Yodę, przeszkolmy się na Jedi, a w podniebnym Mieście w Chmurach oraz zmierzmy się w pojedynku na miecze świetlne z samym Darthem Vaderem. "Imperium kontratakuje" aż kipi od emocji! Jedna uwaga - film pokażemy wersji oryginalnej bez polskich napisów.
[Komunikat prasowy sieci Multikino]

Ciekawe, czy film trafi także do innych sieci kin?

Aktualizacja. Niestety mamy złą wiadomość. Multikino w dzisiejszym komunikacie przyznało, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom nie jest w stanie otworzyć większości kin. V Epizod będzie zatem możliwy do zobaczenia tylko w Warszawie i Poznaniu. Nie wiadomo kiedy będą otwarte kina w innych miastach i jaki będzie wówczas repertuar.

„Imperium kontratakuje” w amerykańskich kinach od 10 lipca

12



Rozruch amerykańskich kin, podobnie jak i naszych, dopiero się zaczyna. Ostatnimi czasy w Stanach królowały kina samochodowe, a w nich klasyki z „Jurassic Park” na czele. Wiele wskazuje na to, że nowości jak „Mulan” i „Tenet” zostaną przesunięte. W Stanach w kinach jest obowiązek blokowania 50% miejsc, by zachować dystans. Stąd amerykańskie kina sięgają po klasyki. Disney przygotował ofertę dla kin, w niej znajdują się dwa interesujące nas filmy, czyli „Imperium kontratakuje” i „Przebudzenie Mocy”. W jaki sposób będą one dostępne i gdzie, nie do końca wiadomo. Wygląda na to, że w tym wypadku umowy będą zawierane z każdą siecią kin osobno, więc repertuar będzie zdecydowanie bardziej zróżnicowany niż zwykle.

Natomiast jedna z sieci kin, Regal, zdążyła już potwierdzić, co znajdzie się w ich ofercie 10 lipca.



Widzowie będą mogli wybierać, między innymi pixarowe “W głowie się nie mieści”, Nolanową trylogią Batmana, „Rockym”, „Bez przebaczenia” oraz oczywiście „Imperium kontratakuje” Irvina Kershnera. Nie zabraknie też największego hitu ostatnich tygodni z kin samochodów, czyli „Jurassic Park” Stevena Spielberga.

W kolejnych tygodniach Regal planuje wprowadzić między innymi: „Incepcję” i „Interstellar” Nolana, „Iron Mana” Jona Favreau a także „Władcę Pierścieni” oraz nowość, hit z lutego – „Sonic. Szybki jak błyskawica”.

W przypadku filmu Kershnera najpewniej będzie to najnowsza wersja, ta, która pojawiła się na Disney+.

Swoją drogą ciekawe, czy jest szansa na „Imperium” w polskich kinach. Wcześniej pisaliśmy o tym, że V Epizod będzie wyświetlany w Wielkiej Brytanii.

Obrazy tła z „Imperium kontratakuje”

oficjalna
4



Na potrzeby „Imperium kontratakuje” stworzono siedemdziesiąt obrazów tła. Przygotowało je trzech artystów z Inudstrial Light and Magic. Dwóch z nich - Ralph McQuarrie i Michael Pangrazio byli nowicjuszami w tej dziedzinie, ale Harrison Ellenshaw dorastał jako syn nadwornego twórcy obrazów tła u Walta Disneya, czyli Petera Ellenshawa. Używali różnych technik, farb olejowych i akrylowych. Tworzyli zarówno całe ujęcia, jak i to co widzieliśmy przez okna. Wszystkie obrazy powstały na regularnych, oprawionych, prostokątnych szybach. Ulubione przez artystów to szyby z drzwi prysznicowych. Ich dział miał swoje własne studio na drugim piętrze budynku ILM, czyli „Kerner Optical” w San Rafael. Przy wielu efektach na szybie pomagali Neil Krepela i Michael Lawler, którzy robili zdjęcia tych obrazów. Wspomagali ich Craig Barron i Robert Elswitt. Czasem musieli coś wyświetlić na tych tłach zanim nagrano zdjęcia. Z okazji 40 rocznicy premiery „Imperium kontratakuje” Oficjalna wybrała pięć historyjek o obrazach tła.

Tło pola bitwy


Komplikacje z niebieskim ekranem, który artyści z ILM chcieli wykorzystać podczas bitwy o Hoth, spowodowały, że sięgnęli po inspirację z „King Konga” (1933) i techniki użytej przez Willisa O’Briena. Tym samym zdjęcia poklatkowe AT-AT i innych modeli wykonano na tle namalowanego tła, za które odpowiadał Michael Pangrazio (wówczas 21-latek). Oczywiście obrazy bazowały na krajobrazie nagranym w norweskim Finse, zaś praca bardziej przypominała klasyczne hollywoodzkie podejście niż tła wykorzystywane do efektów specjalnych. W tamtych czasach użycie fizycznego tła zdawało się być passé w pracy przy efektach. Dennis Muren stwierdził w wywiadzie dla „Cinefex”, że wynikało to z prostej przyczyny, iż nie było do tego odpowiednich artystów. Pagrazio stworzył także na szkle inne obrazy, które były ustawiano przed modelem, tak by dodać więcej realizmu.

Pagrazio maluje


Doug Beswick (z lewej), Jon Berg (w środku), Phil Tippett (z prawej)


Transportowców nie ma


Problem z twórcami tych obrazów był tak duży, że Ralph McQuarrie musiał dołączyć do ekipy, by zdążyli wywiązać się z terminów. Mieli maraton pracy po sześć dni w tygodniu. Dla Ralpha była to odmiana, bowiem tym razem jego obrazy od razu znajdowały się na ekranie (po nagraniu oczywiście).

Jeden z takich obrazów to wnętrza bazy Echo. One oczywiście bazują na konceptach McQuarriego, choć mają więcej głębi i szczegółów. No i nie ma X-wingów oraz „Sokoła”. Za to zastąpiono je transportowcami rebelii. Zaś aktorzy na pierwszym planie dyskutują plan ewakuacji. Grają ich Joe Johnston, Harrison Ellenshaw, Michael Pangrazio i Michael Kelly (edytor efektów). McQuarrie też przechadzał się na planie jako generał. Richard Edlund wspomina, że to taki fajny smaczek, gdyż człowiek, który namalował tło przechadza się przed nim na ekranie.


Skończone ujęcie


Projekt Ralpha McQurriego


Tło Ralpha McQuarriego


Geniusz przy pracy, Ralph McQuarrie

Witamy na bagnach


Richard Edlund wspomina, że jego ulubionym tłem jest to stworzone przez Harrisona Ellenshawa, czyli Dagobah. Na nim jest wszystko, poza wodą na pierwszym planie i mgłą. Dodali też dym wydobywający się z X-winga oraz animowane ptaszki. Innymi słowy, praktycznie całe ujęcie jest dziełem ILM i Sprocket System (wcześniejsza nazwa obecnego Skywalker Sound). To też był jeden z największych obrazów narysowanych przez Ellenshawa na potrzeby „Imperium”. Za ptaszki odpowiadał Phil Tippett i są to kukiełki animowane w technice animacji poklatkowej przez Kena Ralstona z nocnej zmiany w ILM.



Harrison Ellenshaw


Ujęcie z planu


Ken Ralston animuje stworzaka

Odlot z Dagobah


Inną osobą, która pomagała przy tłach, był Joe Johnston. Znów z powodu presji czasowej potrzebna była dodatkowa pomoc. Johnston zajął się Dagobah widzianą z orbity, którą widzimy gdy X-wing Luke’a leci do Miasta w Chmurach. Tak naprawdę to dwa obrazy. Pierwszy to planeta (brązowo-zielona), drugi to kolejna warstwa, czyli chmury na pleksi. Przy robieniu zdjęć zostały one ustawione i oświetlone tak, by rzucały cienie na powierzchnię Dagobah, a ujęcie było bardziej przekonywujące.


Kręcenie Dagobah

Zachmurzone lądowisko


Miasto w Chmurach było dużym wyzwaniem dla ILM. Ciężko jest szczegółowo przygotować taką metropolię (bez użycia efektów komputerowych). Rozważano budowę modelu, ale oczywiście nie było na to czasu. Tak więc to Ralph McQuarrie musiał stworzyć serię ujęć miasta, w tym szczegółowe lądowisko na którym widzimy „Sokoła”. Zdaniem Irvina Kershnera było to jedno z najtrudniejszych ujęć nagrywanych w studio Elstree. Musieli mocno współpracować z ILM, po to by choćby nakręcić scenę zachodzącego słońca i ujęć zewnętrznych Bespinu. Ellenshaw stwierdził, że ta gra z niebem i światłem wyszła bardzo elegancko i to coś, co mało kto dziś potrafi zrobić bez użycia grafiki komputerowej.


McQuarrie


Tło przygotowane przez Ralpha


W lutym 1980 departament pracował 24 godziny na dobę w trybie zmianowym. A George Lucas codziennie doglądał postępu. Udało się domknąć wszystko na czas. Ellenshaw potem wrócił do Disneya (pracował choćby przy „Tron”), a Pangrazio pracował jeszcze w ILM potem poszedł do innego studia efektów. McQuarrie natomiast został niezastąpioną siłą projektów „Gwiezdnych Wojen”.

„Imperium kontratakuje” wraca do kin

14



Pandemia COVID-19 zamknęła kina na całym świecie. U nas oficjalnie mogą już być otwarte, choć np. Cinema City ruszy dopiero 3 lipca. W lipcu też planowany jest rozruch kin w Wielkiej Brytanii. Jak donosi Variety, by zachęcić ludzi do powrotu do kin w repertuarze pojawi się „Imperium kontratakuje”.

Disney zaproponował sieciom kilka filmów ze swojego archiwum. Firma Vue (w Polsce do tej sieci należy Multikino) wybrała właśnie V Epizod „Gwiezdnych Wojen”. Do kin trafi najnowsza wersja, ta którą zadebiutowała wiosną na Disney+ i na blu-ray 4K. To właśnie wersja przygotowana do rozdzielczości 4K i specjalnie przeczyszczona.

Ciekawe, czy „Imperium” trafi także do kin poza Wielką Brytanią.

Warto przypomnieć, że „Imperium kontratakuje” w reżyserii Irvina Kershnera obchodzi w tym roku swoje 40-lecie.

P&O 388: Co jedzą tauntauny?

5



Dziś pytanie o zwyczaje tauntaunów, inspirowane oczywiście „Imperium kontratakuje” i tym co widzimy tam na ekranie.

P: Wampy na Hoth jedzą tauntauny (i ludzi jak da im się taką szansę). A co na Hoth jedzą tauntauny? W końcu ta planeta to zmrożone pustkowie? A i przy okazji jak wiele wamp zaatakowało Luke’a?

O: Dieta tauntaunów składa się z mchów i porostów, a także grzybów rosnących pod mroźną pokrywą Hoth. Pasą się tylko w ciągu dnia, poruszają się zazwyczaj w dużych stadach, a na noc wracają do jaskiń. Warto dodać, że tauntauny zawdzięczają swój słynny zapach dzięki porom w skórze, którymi wydalają odpady przemiany materii, a także oleje, co sprawia, że fetor ciągnie się za tymi zwierzętami.



By wytłumaczyć różnicę w wyglądzie wampy, która zaatakowała Luke’a i jego tauntauna, z tą, którą widzimy w jaskini warto sięgnąć po Inside the Worlds of Star Wars Trilogy, gdzie wytłumaczono, że pierwsza wampa to samiec, druga samica. Natomiast w powieści Miecz ciemności Kevina J. Andersona Luke miał jeszcze jedno spotkanie z jednoręką Wampą z jaskini.

NASA i Mark Hamill o „Nowej nadziei”

1

W ostatnich dniach oczy świata były skierowane na amerykański program lotów kosmicznych, który częściowo uległ prywatyzacji. Dzień po 43 rocznicy premiery „Nowej nadziei”, NASA na swoim facebookowym profilu opublikowała zdjęcia z lokacji w Tunezji. Dokładniej wyspy Dżerba na której znajduje się słynna kantyna w Mos Eisley, a trochę dalej domek Bena Kenobiego.



O Tunezji i lokacjach w tamtym kraju możecie przeczytać więcej w naszej relacji.

Inną ciekawostkę na temat „Nowej nadziei” zamieścił Mark Hamill. Jak twierdzi scena w której ratował Leię musiała być nakręcona ponownie, gdyż pierwotnie jak ją kręcili jego postać nosiła jeszcze poprzednie nazwisko – Starkiller. Zmiana nastąpiła zdaniem Marka tydzień później, wszystko nakręcono ponownie.



Ciekawostki z livestreamu z twórcami efektów do „Imperium kontratakuje”

3



Z okazji 40-lecia Imperium kontratakuje, ILM zorganizowało livestream z twórcami efektów specjalnych. Panel prowadził Bill George a jego gośćmi byli Dennis Muren, Joe Johnston, Phil Tippett oraz Lorne Peterson. Livestream możecie obejrzeć niżej. Kilka ciekawostek zostało wynotowanych przez oficjaną.



Jak twierdzi Phil Tippet to Muren i Johnston przekonali Lucasa by AT-AT i tauntauny na Hoth zostały nagrane z wykorzystaniem techniki stop motion. To nie był oryginalny pomysł. Jednym z nich było zbudowanie miniatur, które faktycznie chodzą. Jak wspomina Muren, przy tym budżecie było to nie wykonalne. Więcej czasu zajęłoby im przygotowanie wszystkiego niż ukończenie ujęć. Z stop motion także wiążą się problemy z tym jak to wygląda. O ile w przypadku AT-AT widzimy ten mechaniczny ruch, o tyle takie decyzje nie były łatwe już w przypadku tauntuaunów. Murren wspomniał też o tym, że planowani kręcić zdjęcia z pełnowymiarowym tauntaunem w Norwegii.

Industrial Light & Magic zastosował ciekawe podejście do innowacji. Zatrudniając ludzi, którzy mieli się zająć czymś, czego jeszcze nie pokazano na ekranie, szukali takich osób, które nie miały nic wspólnego z kinem. Przykład to jakiś mieszkający nieopodal studia mężczyzna w łódce, którzy kiedyś pracował w Operze. Albo Mcihael Fulmer, który w wolnym czasie konstruował sobie bardzo szczegółowe modele. Zaś Nilo Rodis-Jamero pracował nad projektowaniem ciężkiego sprzętu. Wykorzystywali ludzi, ich talenty i pasje, dając szansę im się rozwinąć.

George Lucas podkładał głos pod R2-D2, starając się piszczeć oddawał różne emocje droida. Ben Burtt nagrywał wszystko i dopiero potem starał się przetłumaczyć na właściwe dźwięki.

Joe Johnston przyznał, że dopiero teraz obejrzał „Imperium kontratakuje” po raz pierwszy od 30 lat, starając się przygotować do czatu. Wspominał też scenę sekwencji w polu asteroidów, jego ulubioną kompozycję w tym filmie. Ale też pamiętał o latających ziemniakach dołożonych tam przez znudzonych członków ekipy odpowiedzialnej za efekty specjalne.

Lorne Peterson wspominał o zmianach w filmie, gdy ten już był w kinach. Pisaliśmy o tym w zeszłym tygodniu.

Tippet wspomina, że ekipa nieźle bawiła się jak już film skończono. Musieli coś zrobić z niepotrzebnymi materiałami. Choćby twarz Harrisona Forda, stworzona na potrzeby karbonitu. Była giętka i miała otwór na usta. Na święta nagrywali wiele filmików, w tym wykorzystujący twarz Hana Solo by śpiewała piosenkę „Thank Heaven for Little Girls” Maurice’a Chavaliera.

O poprawkach do „Imperium kontratakuje” w ostatniej chwili

oficjalna
17



Dziś świętujemy 40 rocznicę premiery „Imperium kontratakuje”. Film zadebiutował w USA 21 maja 1980, kilka dni później Tom Smith, ówczesny szef ILM otrzymał bardzo dziwny telefon od George’a Lucasa.

– Nie chcę ci tego mówić – zaczął George – ale potrzebujemy kilku dodatkowych ujęć do „Imperium”.
Smith nie mógł uwierzyć w to, co usłyszał. Myślał, że to żart. W końcu przecież film właśnie wszedł na ekrany kin.
– Nie, nie, nie – tłumaczył Lucas. – Nie na wszystkie.

Smith potem opowiedział tę historię J.W. Rinzlerowi. Otóż zagadka polega na tym, że wówczas w Stanach kina grały film w różnych systemach. W maju „Imperium” zadebiutowało na przeszło 100 ekranach obsługujących format 70mm, ale 18 czerwca miało się pojawić w formacie 35mm. Mieli trzy tygodnie, w sam raz by zrobić trzy nowe ujęcia.




szkice Joe Johnstona do nowych ujęć


Lucasowi bardzo nie podobała się końcówka, uważał że jest nie jasna. Tam mieliśmy ujęcia Lei, Luke’a, Landa i Chewiego w flocie rebelianckiej. Tyle, że ujęcia były trochę inaczej poprowadzone i George uznał, że mogą być dla widzów niejasne. Na którym okręcie siedzą bohaterowie?


Lucas, Richard Edlund (nadzorujący efekty) i Steve Gawley (modelarz)


Ken Ralston, który pracował w ILM jako operator kamery do ujęć z efektami także był zszokowany tym, co usłyszał. Ken, wraz z premierą „Imperium” liczył na zasłużone wakacje. Pracował miesiącami na nocnej zmianie, więc gdy go poproszono o dodatkowe ujęcia do filmu, który właśnie wszedł do kin uznał to za dobry żart. Ale niebawem musiał pojechać na spotkanie z Georgem Lucasem i Joe Johnstonem. Zdjęcia miały być kręcone w San Rafael, w ówczesnej siedzibie ILM.


Pierwsze nowe ujęcie


Pierwsze nowe ujęcie to ujęcie floty Rebeliantów. W oryginalnym montażu po ukazaniu fregaty medycznej i przydokowanego do niej „Sokoła”, przeskakiwaliśmy na „Sokoła” by zobaczyć Chewiego i Lando. Teraz te dwa ujęcia są przerwane jeszcze jednym, w którym widzimy lecącą flotę Rebeliantów – X-wingi, Y-winga, fregatę i transportowiec jaki widzieliśmy na Hoth.


Drugie nowe ujęcie


Chwilę później widzimy drugie dodane ujęcie. To „Sokoł Millennium” wraz z podświetlonym kokpitem, w którym jest Lando. Potem płynnie przechodzimy do ujęcia z oryginalnego montażu, w którym Lando mówił – „Luke, jesteśmy gotowi do odlotu”.


Ujęcie wyjściowe z bohaterami w tle

Trzecie nowe ujęcie następuje chwilę później i wymagało najwięcej pracy z kamerą. To ruch kamery od „Sokoła” aż po ekran widokowy fregaty. Zdecydowano by unikać ukazywania bohaterów przez luk, więc kamera musi się tak poruszać, by wyglądało to naturalnie. Dopiero potem widzimy, już oryginalne ujęcie, z wewnątrz, gdzie Luke odpowiada przez komlink, jest Leia i droidy. W oryginale po ujęciu wewnątrz „Sokoła” mieliśmy ujęcie wewnątrz fregaty i to zdaniem Lucasa mogło wprowadzić pewne zamieszanie w odbiorze filmu.




Nowe ujęcie


Przygotowanie tych ujęć wymagało podjęcia pewnych prac. Owszem ILM mogło wykorzystać część modeli, nie musiało też tworzyć zupełnie nowych efektów, ale mimo to pewne modele musieli zbudować. Musieli też zmodyfikować (wydłużyć) muzykę, a także zmienić trochę dialog) i montaż. Widzowie nie zostali poinformowani o zmianie, a ją udało się przygotować przed przygotowaniem ostatecznych kopii do kin z projektorami 35mm.

Wg The Making of The Empire Strikes Back, Tom Smith dostał potem jeszcze jeden telefon od Lucasa. Tym razem George zapytał, że skoro udało im się te ujęcia zrobić w trzy tygodnie, to dlaczego reszta trwała tak długo.

Gdyby ktoś chciał szybko samemu zobaczyć sobie końcówkę V Epizodu, to znajduje się ona poniżej.

40 lat „Imperium kontratakuje”

18

Dzisiaj mamy przyjemność świętować okrągłą rocznicę powstania filmu uznawanego przez wielu za najlepszą część sagi Star Wars. Dokładnie 40 lat temu na ekranach kin w USA pojawiło się „Imperium kontratakuje”. Oficjalna z tej okazji opublikowała filmik przypominający produkcję tego dzieła.



Na Bastionie już dwukrotnie przygotowywaliśmy dla Was serie artykułów związanych z „Imperium kontratakuje”. Za pierwszym razem było to z okazji 30-lecia tego filmu, a za drugim z okazji 40-lecia powstania Gwiezdnych Wojen. Kolejna rocznica jest dobrą okazją do przypomnienia tych artykułów. Zachęcamy do ich przeczytania i mamy nadzieję, że znajdziecie w nich trochę ciekawostek, które Was zainteresują.

Tydzień „Imperium kontratakuje” (30-lecie filmu):
Weekend 40-lecia Gwiezdnych Wojen:

Archiwum wiadomości dla działu "Klasyczna Trylogia"

Loading..

Ustawienia


Ustaw kolejność w prawej i lewej sekcji.
Możesz przesuwać elementy również pomiędzy nimi.